Nové důkazy: Na Jupiterově měsíci tryská voda z podzemního oceánu

18.05.2020 - Stanislav Mihulka

Analýza dat sondy Galileo odhalila možné výtrysky vody na Europě.

<p>Výtrysky detekované na měsíci Europa v letech 2014 a 2016</p>

Výtrysky detekované na měsíci Europa v letech 2014 a 2016

Jupiterův měsíc Europa je fascinující svět. Podle všeho je na něm hluboký oceán, který se ukrývá pod ledovým příkrovem. Tento oceán dráždí fantazii vědců i laiků

Odborníci se již nějakou dobu domnívají, že z podpovrchového oceánu Europy občas tryská voda na povrch a do okolního kosmického prostoru. Hans Huybrighs z evropské vesmírné agentury ESA a jeho spolupracovníci využili k získání nových důkazů přítomnosti takových výtrysků vody na Europě dost neobvyklý postup. Využili k tomu stará data americké sondy Galileo, která v roce 2000 prolétala kolem Europy.

Částice v magnetickém poli

Tento postup byl sice zvláštní, ale opíral se o velmi dobrý důvod. Sonda Galileo v tomto případě detekovala elektricky nabité částice kolem měsíce Europa. A těchto částic tam bylo méně, než vědci čekali. Planeta Jupiter má mohutné magnetické pole. Je asi dvacetkrát silnější než to zemské a zasahuje miliony kilometrů do kosmického prostoru. A Europa tímto magnetickým polem na své oběžné dráze prochází.

TIP: NASA potvrzuje: Na Jupiterově měsíci Europa se vyskytuje vodní pára

Počítačové simulace Huybrighsova týmu ukázaly, že zvláštní nedostatek elektricky nabitých částic, který u Europy zaznamenala sonda Galileo, by mohl mít na svědomí výtrysk vody z oceánu Europy, k němuž by došlo před průletem sondy. Když se tyto částice, tedy nabité vysokoenergetické protony kroužící v magnetickém poli Jupiteru, střetly s neutrálními částicemi ve výtrysku vody, přišly o vlastní elektrický náboj a mohly odletět z dosahu Jupiteru. Proto jich tam bylo při průletu sondy málo.

• Zdroj fotografií: NASA, JPL-Caltech