Novou vakcínu proti chřipce v náplasti inspiroval atopický ekzém

18.09.2019 - Stanislav Mihulka

Zní to možná zvláštně, ale vědci využili kožní chorobu při vývoji revoluční vakcíny v náplasti

<p>Náplast s vakcínou proti chřipce</p>

Náplast s vakcínou proti chřipce

Asi nikdo nemá rád očkování. Injekčně podávané vakcíny bývají problematické, protože je nutné je uchovávat v chladu. Nová vakcína proti chřipce ale těmito tradičními neduhy vakcín netrpí. Je založená na náplasti s netradiční technologií, která zařídí uvolňování vakcíny do krve očkované osoby.

Podobné náplasti s vakcínami často spoléhají na soustavy mikrojehel. Komerční výroba takových náplastí je ale komplikovaná. Američtí odborníci proto vyvinuli náplast s vakcínou, která mikrojehly nepotřebuje. Namísto nich použili mechanismus, kterým se inspirovali u jinak velmi nevítaného kožního onemocnění – atopického ekzému.

TIP: Náplast s mikrojehlami proti spalničkám. Blíží se revoluce v očkování?

Zní to možná zvláště, ale i choroby mohou přivést vědce a lékaře na dobré nápady. Atopický ekzém se u pacientů rozvíjí, když v jejich kůži schází protein claudin-1. Kvůli tomu je kůže příliš propustná a dostávají se do ní alergeny, jako například pyl, prach nebo plísně. Tvůrci náplasti s vakcínou použili syntetický peptid, který po přilepení náplasti dočasně vyřadí z činnosti protein claudin-1. Kůže se pak pod náplastí stane propustnou a molekuly vakcíny, které by za normálních okolností neprošly, se dostanou dovnitř. První experimenty na myších ukazují, že náplasti s vakcínou proti chřipce fungují velmi efektivně.