Nový tank pro českou armádu: Hledání náhrady za vysloužilé T-72 (5)

Se zhoršující se bezpečnostní situací v Evropě, kterou ovlivňuje obnovení ruských imperiálních ambicí, aktualizuje řada evropských zemí svou obrannou strategii. Byť se před deseti lety zdálo, že velkým počtům těžké techniky odzvonilo, aktuální trend se mění

29.07.2021 - Jiří Vojáček



U další varianty ohledně budoucnosti českých tankových sil je třeba zmínit, že s leasingem techniky má čs. armáda zkušenost díky provozování letounů JAS-39 Gripen. Aktivita Evropské obranné agentury tak přichází možná právě včas.

Cena nového Leopardu 2A7+ se pohybuje kolem 9 000 000 dolarů, naproti tomu roční pronájem v rámci programu OMBT-Leo 2 by přišel asi na 1 500 000 dolarů. Za deset let minimálního pronájmu tedy zaplatíme téměř o 50 % více, nicméně ze zkušenosti víme, že politicky se bude mnohem snáze prosazovat menší úvodní investice, i když na konci bude částka výrazně vyšší. Byť tedy získáme dlouhodobý přístup ke sdíleným technologiím, opravárenským a výcvikovým kapacitám, celkové náklady představují oproti přímému nákupu jednoznačně nevýhodu tohoto řešení.

Repasování starších typů

V případě páté varianty – obstarání použitých strojů, již nezbývá mnoho možností. Pořídit oblíbený Leopard 2A4 s následnou modernizací lze jen obtížně, protože vozidla z přebytků se většinou už rozebrala a ve skladech zůstávají kusy v nejhorším technickém stavu. Navíc část starších verzí odčerpá i program OMBT-Leo 2.

Teoreticky se tedy dá poohlédnout v USA po abramsech ve verzi M1A1, která by mohla projít repasem a částečnou modernizací, popřípadě poptat v Británii typ Challenger 2 z přebytků. Zmínit musíme rovněž M60 Sabra Mk.III, které nám možná bude nabízet IMI. V takovém případě však vzniká otázka, proč má ČR modernizované tanky ze 70. let nahrazovat modernizovanými tanky ze 60. let, a to navíc za cenu srovnatelnou s nákupem nových strojů.

Made in Italy, France and GB

Stroji, které by vyhovovaly z hlediska našeho politického spojenectví a zároveň by nekladly zvýšené nároky na logistiku přesunů, by byly italský C1 Ariete nebo francouzský Leclerc, oba s hmotností kolem 55 tun. V případě Ariete by šlo o volbu o to zajímavější, že tento tank nese systém řízení palby Turms, který v omezené verzi využívá i modernizovaný T-72M4 CZ.

O dost těžší (75 tun v posledních verzích) je pak britský stroj Challenger 2. Bohužel všechny tři typy se již přestaly vyrábět. A jakkoli francouzská firma Nexter, výrobce tanku Leclerc, dlouhodobě deklaruje připravenost v případě zájmu znovu zprovoznit výrobní linku (což potvrdila i účastí na vývoji typu EMBT, kombinujícího podvozek Leopardu 2 s věží Leclerc), nedá se předpokládat, že by se AČR vydala touto cestou.

Nákup, či vývoj zbrusu nových?

Pokud by přezbrojení proběhlo výměnou za nový typ, k prvním adeptům budou patřit Leopardy 2A6 nebo 2A7+. V jejich prospěch hovoří geografická blízkost výrobce a dodavatele náhradních dílů i rozšíření typu v okolních zemích. Zmínit lze také mnohem lehčí francouzský Leclerc, jehož výroba může být obnovena a který by naší armádě dal více času na řešení problémů s infrastrukturou. Nelze opomenout ani Merkavy Mk.IV vzhledem k jejich příznivé ceně, dlouhodobě skvělým výkonům na bojišti a dobrým vztahům s Izraelem.

TIP: Obrněnec na přelomu ocelových generací: Ruský tank T-90

Poslední variantu představuje zapojení do vývoje nového typu. V roce 2015 vytvořily dvě velké zbrojovky, francouzský Nexter a německý Krauss-Maffei Wegmann, společnou firmu pod názvem KNDS. Několik týdnů předtím vystoupil ve francouzském parlamentním výboru pro obranu předseda představenstva KMW Frank Haun a prohlásil, že pokud se na tom obě vlády domluví, dokáže společná firma do pěti let vyvinout nový tank. Z dosavadní spolupráce zatím vzešel již dříve zmíněný hybrid podvozku Leopard 2 s odlehčenou věží leclercu (EMBT), zatím se však neví, v jaké fázi se nachází vývoj zcela nového typu v rámci programu MCGS.

  • Zdroj textu
  • Zdroj fotografií

    Shutterstock


Další články v sekci