Nový tank pro českou armádu: Hledání náhrady za vysloužilé T-72 (4)

22.07.2021 - Jiří Vojáček

Se zhoršující se bezpečnostní situací v Evropě, kterou ovlivňuje obnovení ruských imperiálních ambicí, aktualizuje řada evropských zemí svou obrannou strategii. Byť se před deseti lety zdálo, že velkým počtům těžké techniky odzvonilo, aktuální trend se mění

<p>Není vyloužené, že T-72M4 CZ budou posledním MBT, které česká armáda provozuje.</p>

Není vyloužené, že T-72M4 CZ budou posledním MBT, které česká armáda provozuje.


Reklama

Může stát, že T-72M4 CZ bude na dlouhou dobu posledním bojovým tankem AČR. Proti možnosti tanky vůbec neprovozovat se sice staví většina relevantních vojenských odborníků, politické tlaky nakupovat „drony místo tanků“ však existují a je nutné s nimi počítat.

Zrušit, ...

Při zrušení tankových jednotek by vznikla otázka, zda si ČR zachová odbornosti k vedení tankového boje, vyučované na Univerzitě obrany. Posluchači katedry bojových a speciálních vozidel by mohli získávat teoretické znalosti, cvičit s technikou by museli v zahraničí.

Pokud by následovalo i uzavření příslušných studijních oborů, přišli bychom zanedlouho o schopnosti provozovat těžká bojová vozidla jak v rámci 73. tankového praporu, tak aktivních záloh. Kdyby armáda tyto schopnosti v budoucnu znovu potřebovala, vznikla by nutnost opět od začátku vybudovat infrastrukturu a vyškolit odborníky.

...nebo odlehčit?

Druhá varianta, v níž by se výběrové řízení na nové BVP rozšířilo i o verze s kanony větších ráží, má mezi odbornou veřejností malou, přesto však nezanedbatelnou podporu. V tomto případě by přicházela v potaz zejména vozidla LT-105/120 (ASCOD se 105/120mm kanonem), CV90105 se 105mm dělem ve věži Cockerill XC-8, případně CV90120-T, což je stejné BVP s kanonem kalibru 120 mm.

Ani výrobce vozidla Puma se v případě zájmu nebrání možnosti osadit svůj výrobek věží s tankovým dělem, a když vezmeme v potaz nadprůměrnou ochranu tohoto typu, šlo by zřejmě o nejrozumnější možnost. Oproti provozování plnohodnotného typu by se ušetřily nemalé finanční prostředky, ovšem lehké tanky se provozují a nasazují do boje zcela odlišným způsobem než hlavní bojové. Proto i v případě této varianty bychom brzy přišli o znalosti, zkušenosti a odbornosti potřebné k vedení klasického tankového boje.

Modernizace a pronájem

Modernizovat T-72 na úroveň srovnatelnou s moderními západními obrněnci lze obtížně a nákladně, ovšem řada takových projektů se úspěšně podařila v zahraničí. V Rusku jde zejména o varianty T-72B2, B3 a B3M, polské zbrojovky pak v posledních letech nabízely mimo jiné hluboké modernizace PT-16 a PT-17.

TIP: Obrněnec na přelomu ocelových generací: Ruský tank T-90

Prvně zmiňovaná sází nakompletní přestavbu vozidla včetně možnosti instalace nové věže z kompozitního pancíře, druhá pak přišla s lafetací ukrajinského 120mm kanonu, uzpůsobeného pro západní munici. Pro AČR je přitom důležité, že polské modernizace sázejí ve velkém na lokální komponenty z Polska, Ukrajiny, Slovenska a ČR. Na modernizaci sovětské techniky se ve velkém také zaměřuje stále kvalitnější ukrajinský zbrojní průmysl, čerpající z programu T-84.

Dokončení: Nový tank pro českou armádu: Hledání náhrady za vysloužilé T-72 (5) (vychází ve čtvrtek 29. července)

Reklama

  • Zdroj textu:

    Zbraně

  • Zdroj fotografií:

    Shutterstock

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

William James Sidis byl americký génius, disponoval mimořádnými matematickými a jazykovými schopnostmi. V dětství byl označován za zázračné dítě, v dospělosti za vyhořelého podivína žijícího v ústraní.

Zajímavosti

Sýkora krade srst spící lišce.

Věda

Václav II. byl mimo jiné i autorem tří básní, které jsou dodnes zachovány v písňovém rukopisu Codex Manesse.

Historie
Válka

Ganymed na snímku sondy Juno

Vesmír

Kritická údržba | Peking 2010

Rostoucí platy a klesající ceny dělají v Číně z osobních aut zboží, které je dostupné stále větší části populace. Dokonce ani nejširší dálnice tak často nezvládají nápor nových motoristů. Čtrnáctého srpna 2010 zkomplikovala provoz na národní dálnici 110 přítomnost těžkých vozidel, jež se podílela na rekonstrukci vozovky. Průjezdnost klesla na polovinu a následoval kolaps: Někteří řidiči ujeli zhruba jen kilometr za den, jiní zůstali v automobilech zcela uvězněni a neposouvali se vůbec. Dopravní katastrofa trvala 12 dní a její nedobrovolní účastníci přežili hlavně díky přizpůsobivým obchodníkům, kteří začali prodávat jídlo a občerstvení přímo v kolonách – ovšem za mnohonásobně nadsazené ceny. 

Revue

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907