Odborníci NASA vytvořili nový model hvězdného monstra Eta Carinae

27.01.2022 - Stanislav Mihulka

Úžasná vizualizace extrémní hvězdy ukazuje systém Eta Carinae v novém světle

<p>Nová vizualizace jedné z nejextrémnějších hvězd.</p>

Nová vizualizace jedné z nejextrémnějších hvězd.

Hvězdný systém Eta Carinae v souhvězdí Lodního kýlu je jedním z nejvíce fascinujících a také nejextrémnějších objektů v Mléčné dráze. Tvoří jej minimálně dvě gigantické hvězdy – větší o hmotnosti přes 100 Sluncí a menší zhruba 30 až 80 Sluncí. Eta Carinae je velmi unikátní objekt a je těžké přesně odhadnout jeho další vývoj. Určitě ale nakonec vybuchne jako supernova a zanechá po sobě černou díru.

V roce 1837 se Eta Carinae zjasnila do takové míry, že se stala druhou nejjasnější hvězdnou na obloze. Tím začala epizoda tohoto umírajícího systému, známá jako „velká erupce“, která trvala 18 let. Eta Carinae tuto dílčí erupci přežila a pak asi půlstoletí zvolna pohasínala. Během erupce vyvrhla spoustu hmoty, která vytvořila okolní mlhovinu Homunculus.

Model monstra

Tým odborníků Universe of Learning americké agentury NASA vytvořil novou vizualizaci objektu Eta Carinae, která zahrnuje zobrazení v širokém rozmezí elektromagnetického spektra, od infračerveného až po rentgenové záření, a také trojrozměrné struktury, obklopující Eta Carinae.

TIP: Starý dobrý Hubble pořídil fantastický snímek vesmírného ohňostroje Eta Carinae

Využití nového modelu Eta Carinae přitom sahá za vizualizace a videosekvence. Jak uvádí Kimberly Arcand, vedoucí vizualizací dat centra Chandra X-ray Center v Cambridge, modely, jako je tento, lze používat při 3D tisku nebo v projektech s rozšířenou realitou. Podle Arcandové to znamená, že „si lidé mohou taková data osahat, doslova a virtuálně, což je přínosem pro výuku a popularizaci vesmíru.“