Starý dobrý Hubble pořídil fantastický snímek vesmírného ohňostroje Eta Carinae

Hubbleův teleskop vyfotil divoké hvězdné monstrum v ultrafialové oblasti spektra

05.07.2019 - Stanislav Mihulka

Jedna z nejvíce podivuhodných hvězd Mléčné dráhy se nachází v souhvězdí Lodního kýlu. Je to obrovská a divoká hvězda systému Eta Carinae, kterou pozorujeme v samotném závěru jejího života. Podle všeho brzy vybuchne jako mohutná supernova nebo hypernova a bude to velkolepá kosmická podívaná.

Skvělým objektem pro pozorování je ale Eta Carinae již dnes. Hubbleův vesmírný dalekohled nedávno, podle NASA u příležitosti oslav amerického Dne nezávislosti, pořídil doposud nevídaný snímek tohoto hvězdného monstra v ultrafialové oblasti spektra a ve vysokém rozlišení. Nový snímek odhalil astronomům zatím neznámé detaily Eta Carinae, a také překvapivě vystopoval oblaka plynného hořčíku v místech, kde se zdál být jen prázdný prostor.

Hvězdný ohňostroj Eta Carinae

Systém Eta Carinae je od nás vzdálený asi 7 500 světelných let. Ne všichni by to asi přiznali, ale astronomové jsou rádi, že není blíž. Až obrovská hvězda systému vybuchne, ve svém širokém okolí napáchá velké škody. Prozatím můžeme pozorovat úžasný hvězdný ohňostroj, který představuje předsmrtné křeče hvězdného obra

TIP: Výjimečný systém Eta Carinae je rekordmanem v rychlosti erupce

Vzhledem k poloze Eta Carinae v souhvězdí Lodního kýlu je tento objekt pro pozorovatele ze severní polokoule prakticky nepřístupný. Hubbleův teleskop ovšem pokrývá celou oblohu, takže pro tuto legendární observatoř nepředstavuje focení Eta Carinae větší problém. Pro tento snímek Hubble využil kameru Wide Field Camera 3. Na snímku je patrný červeně zbarvený dusík a modře zbarvený hořčík, který září v ultrafialové oblasti spektra.

NASA, ESA, N. Smith (University of Arizona, Tucson), and J. Morse (BoldlyGo Institute, New York)