Výjimečný systém Eta Carinae je rekordmanem v rychlosti erupce

Během Velké erupce v 19. století vyvrhl systém Eta Carinae hmotu rekordní rychlostí. Podle vědců odpovídala dvacetině rychlosti světla

06.08.2018 - Stanislav Mihulka

Eta Carinae ze souhvězdí Lodního kýlu je skutečně výjimečným hvězdným systémem. Tvoří jej minimálně dvě hvězdy, jejichž původní celková hmotnost mohla přesahovat 250 Sluncí. Společně tyto hvězdy září více než 5 milionů Sluncí. Něco takového ale nemůže vydržet příliš dlouho a odborníci se domnívají, že Eta Carinae spěje k explozi extrémní supernovy.

V 1837 jsme na Zemi pozorovali počátek události, které se říká Velká erupce. Během ní se systém Eta Carinae, který je od nás vzdálený asi 7 500 světelných let, stal druhou nejjasnější „hvězdou“ na obloze a zřejmě přišel o nemalou část své hmoty.

Rekordní hvězdná erupce

Nathan Smith z Arizonské univerzity a jeho kolegové nedávno zjistili, že systém Eta Carinae během Velké erupce vyvrhl hmotu doposud neviděnou rychlostí. Vědci tuto rychlost odhadují na 10 až 20 tisíc kilometrů za sekundu, což zhruba odpovídá jedné dvacetině rychlosti světla.

TIP: Mlhovina v Lodním kýlu je domovem superzářivé hvězdy Eta Carinae

Systém Eta Carinae se tím pádem stal držitelem rekordu v nejrychlejší hvězdné erupci. Odhadnutá rychlost totiž asi 20 krát přesahuje obvyklé rychlosti vyvrženého materiálu při erupcích masivních hvězd. Vědci se domnívají, že Velká erupce byla důsledkem splynutí dvou z hvězd v systému Eta Cariane do jedné. Velkolepá finální exploze supernovy je asi už velmi blízko, ale objekty jako je Eta Carinae jsou podle nich nevyzpytatelné.

Association of Universities for Research in Astronomy, Inc. (AURA)