Paleontologové objevili v Patagonii fosilie doposud neznámého obrněného dinosaura

16.08.2022 - Stanislav Mihulka

Malý jakapil představuje „kapesní“ pouštní verzi obrněných dinosaurů z jižní Ameriky

<p>Malý obrněný dinosaurus <em>Jakapil kaniukura (ilustrace: PaleoGDY, Mauricio Álvarez & Gabriel Díaz Yanten, CC BY 4.0)</em></p>

Malý obrněný dinosaurus Jakapil kaniukura (ilustrace: PaleoGDY, Mauricio Álvarez & Gabriel Díaz Yanten, CC BY 4.0)

Populární obrnění dinosauři, k nimž náležejí stegosauři, ankylosauři a další podobná monstra s typickými kostěnými hřebeny, trny nebo palicemi, tvoří v rámci ptakopánvých dinosaurů skupinu Thyreophora („nosiči štítů“). Jde o dinosaury, kteří žili ve druhohorách, od spodní jury až do samotného konce křídy, a většinu jejich zástupců známe ze severní polokoule.

Paleontolog Facundo J. Riguetti z nadace Félix de Azara Natural History Foundation a jeho kolegové nedávno v severní Patagonii, na území Argentiny, objevili části kostry nového obrněného dinosaura ze skupiny Thyreophora, který představuje doposud neznámou vývojovou linii této skupiny. Jeho jméno Jakapil kaniukura je odvozené z místních indiánských jazyků a znamená „nosič štítu s kamenným hřebenem“.

Obrněný dinosaurus z pouště

Jakapil podle paleontologů žil v období křídy, asi před 97–94 miliony let a patřil k malým dinosaurům. Od hlavy po špičku ocasu měřil asi 1,5 metru a vážil zhruba jako kočka. Byl býložravec a pravděpodobně chodil po zadních končetinách, podobně jako třeba scelidosaurus, další méně obvyklý obrněný dinosaurus.

TIP: V době, kdy na severní polokouli vládli tyranosauři, na jihu řádil llukalkan

Nově objevený dinosaurus pochází z paleontologické formace Candeleros, kterou odborníci považují za pozůstatky dávné pouště, pojmenované Kokorkom. Jakapil je tak vlastně pouštní dinosaurus. Svým silným zobákem zřejmě okusoval tvrdou a dřevnatou pouštní vegetaci. Nález jakapila podle vědců ukazuje, že raní zástupci skupiny Thyreophora byli mnohem rozšířenější po Zemi, než jsme si původně mysleli.