Paleontologové objevili zkamenělého ichtyosaura i s jeho kořistí v žaludku

25.08.2020 - Stanislav Mihulka

Ichtyosauři v triasovém oceánu zřejmě nebyli jen lovci malých hlavonožců. Jejich chutě mohly být o dost větší. Naznačuje to překvapivý objev zkamenělin z Číny...

<p>Ichtyosauři byli mimořádně obratnými plavci a jak se zdá i výkonnými predátory.</p>

Ichtyosauři byli mimořádně obratnými plavci a jak se zdá i výkonnými predátory.

Během vykopávek v severozápadní Číně, objevili paleontologové zkamenělinu pětimetrového ichtyosaura rodu Guizhouichthyosaurus. Již sám o sobě pozoruhodný objev ale skrýval jedno další velké překvapení. Uvnitř ichtyosauřího těla totiž vědci objevili zkamenělinu i jeho poslední večeře – podstatnou část čtyřmetrového mořského „plaza“ ze skupiny thalattosaurů Xinpusaurus xingyiensis

Něco takového přitom vůbec neodpovídá současným představám o životě ichtyosaurů. Tito druhohorní mořští „plazi“ měli nepříliš ostré zuby. Vědci proto soudili, že se živili spíše drobnější stravou, jako jsou menší druhy hlavonožců. Okolnosti nálezu svědčí o tom, že nešlo o tlející zbytky. Končetiny thalattosaura byly stále připojeny k tělu a jeho ocas byl nalezen ve vzdálenosti několika metrů. Podle vědců šlo spíše o divoký útok, při němž ichtyosaurus pozřel větší část těla kořisti vcelku.

TIP: Ve Skotsku konečně našli lochnesku: Žila ale před 170 miliony let

Pro paleontology jde o první doklad, že ichtyosauři a jim podobní mořští plazi mohli být vrcholovými predátory triasových moří. Pod hladinou moří se tak před 200 miliony lety dost možná odehrávaly skutečně fascinující souboje.

iScience