Pomůže při hledání mimozemšťanů střídání ročních období na exoplanetách?

15.05.2018 - Stanislav Mihulka

Jak poznáme, že na vzdálené exoplanetě může existovat život? Nápovědou by mohly být projevy sezónních změn v jejich atmosférách

<p>Země se během ročních období mění</p>

Země se během ročních období mění

Aktuálně známe zhruba 3 700 exoplanet, přičemž okolo 230 z nich se nachází v obyvatelné zóně. Dalších přes 4 300 známých objektů navíc čeká na exoplanetární kandidátní listině. Vědci jsou ale zatím poněkud bezradní v tom, jak v takovém množství světů rozpoznat planetu, na které by mohl existovat život.

Roční období planet

Ani s těmi nejlepšími přístroji na vzdálenosti světelných let z planet mnoho neuvidíme. Jednou z mála možností je sledovat atmosféry těchto planet. Stephanie Olson z Kalifornské univerzity Riverside a její kolegové navrhují, že bychom mohli sledovat sezónní změny v atmosféře exoplanet.

Například na Zemi to funguje tak, že nad severní polokoulí, která má více souše, je během léta v atmosféře více kyslíku a méně kysličníku uhličitého. Na exoplanetách obydlených životem by to mohlo být podobné.

TIP: Obrácená optika: Jak by mimozemšťané poznali, že na Zemi existuje život?

Vědci simulovali řadu různých scénářů a sledovali v nich sezónní změny obsahu molekul, které jsou významné pro život našeho typu, včetně kyslíku, oxidu uhelnatého a metanu. Všechny tyto látky mohou vznikat biologickými i nebiologickými procesy. Pozorování sezónních změn by mohlo přispět k odhalení jejich původu.

University of California Riverside