Za hranice Sluneční soustavy: Periodická tabulka známých exoplanet

20.11.2017 - Martin Reichman

Z 3 700 potvrzených exoplanet se v obyvatelné zóně nachází 230 objektů. Potenciálně obyvatelných světů je 53 a terestrických planet podobných Zemi je jen 21 z nich.

Aktuálně známe zhruba 3 700 exoplanet. Dalších přes 4 300 známých objektů navíc čeká na exoplanetární kandidátní listině. Jak tyto vzdálené světy vypadají? Může na nich existovat život? Jsou obyvatelné? Odpověď na tuto otázku nabízí „periodická“ tabulka exoplanet. Tabulka v přehledné formě zobrazuje objekty rozdělené do 18 kategorií – podle jejich hmotnosti a vzdálenosti od mateřské hvězdy.

Mimochodem, tou úplně první exoplanetou, která byla objevena, je HD 114762 b, vzdálená 132 světelných let od Země. Jde o plynného obra za souhvězdí Vlasů Bereniky, nejméně 10,98× hmotnějšího, než je náš Jupiter. Exoplanetu objevil v roce 1989 Američan David Latham. Naopak nemladším přírůstkem na seznamu potvrzených exoplanet je Neptunu podobná planeta nesoucí označení K2-105 b, vzdálený asi 717 světelných let od Země.

University of Puerto Rico, hpcf.upr.edu | Planetary Habitability Laboratory, phl.upr.edu