Potvrzeno: Velkolepé srážky galaxií spouštějí intenzivní tvorbu nových hvězd

24.10.2019 - Stanislav Mihulka

Je intenzivní tvorba nových hvězd průvodním jevem srážejících se galaxií? Vědci poprvé hledali odpovědi u umělé inteligence

<p>Srážka galaxií NGC 4676, které se přezdívá Myšky</p>

Srážka galaxií NGC 4676, které se přezdívá Myšky

Galaxie během vývoje vesmíru rostou, pohybují se, a také se někdy srážejí. Jejich kolize jsou přitom významnou součástí historie galaxií, včetně naší Mléčné dráhy. Z lidského pohledu jde sice o velmi pomalý, ale o to monumentálnější proces. Srážky galaxií a jejich splývání dohromady mohou trvat celé miliardy let.

Astronomka Lingyu Wang z nizozemského SRON Netherlands Institute for Space Research a její spolupracovníci použili ke studiu splývání galaxií za téměř celou dobu historie vesmíru jako první umělou inteligenci. Prozkoumali bezkonkurenčně rekordní počet 200 tisíc splývání galaxií, které pozorujeme na obloze.

Umělá inteligence ve výzkumu srážek galaxií

Jejich výsledky přesvědčivě potvrzují dosavadní názory, že ve srážejících se galaxiích dochází k nápadně intenzivnější tvorbě nových hvězd. Podle jejich zjištění se ve splývajících galaxiích objevují místa s masovým vznikem hvězd asi dvakrát častěji, nežli v galaxiích, které se s nikým nesrážejí.

TIP: Souboj vesmírných titánů: Drama, které se odehrálo před 13 miliardami let

Autoři výzkumu se netají tím, že zásadní bylo právě využití umělé inteligence. Po mnoho desetiletí se astronomie spoléhala na lidské badatele. Tato éra se ale již chýlí ke konci. Zpracovat materiály pro 200 tisíc srážek galaxií je totiž nadlidský úkol. Umělá inteligence to ale zvládne v rozumném čase a hlavně bez chyb.

• Zdroj fotografií: NASA, H. Ford (JHU), G. Illingworth (UCSC/LO), M.Clampin (STScI), G. Hartig (STScI), the ACS Science Team, and ESA