Souboj vesmírných titánů: Drama, které se odehrálo před 13 miliardami let

16.11.2017 - Stanislav Mihulka

V souhvězdí Mečouna splývají dvě hyperzářivé galaxie do galaktického obra

Souboj titánů - Umělecká rekonstrukce splývání dvou galaxií v pradávném vesmíru

Astronomové objevili dvojici masivních a hyperzářivých galaxií, které právě před našima očima splývají. Celé se to odehrává ve vesmíru, který je starý téměř 13 miliard let.

Podle Dominika Riecherse z Cornellovy univerzity, který vedl tato pozorování, je objev hyperzářivé galaxie, kde se horečnatě rodí hvězdy, vždy pozoruhodným zážitkem. Ale objevit dvojici takových galaxií najednou, která ještě navíc splývá, tak to už je teprve něco.

Splývání extrémních galaxií

Dotyčný pár galaxií, který nese označení ADFS-27, pozorujeme v souhvězdí Mečouna (Dorado) na jižní polokouli. Je od nás vzdálený asi 12,7 miliardy světelných let a podle všeho jde o nejvíce extrémní pár splývajících galaxií, jaký jsme zatím našli.

TIP: Hlavním motorem tvorby hvězd ve vesmíru je splývání galaxií

Galaxie, které badatelé pozorovali pomocí soustavy radioteleskopů ALMA, jsme zachytili ve velmi mladém věku. Jsou staré maximálně pár set milionů let. Po splynutí se z těchto galaxií stane anebo již vlastně před miliardami let stal, úctyhodný galaktický gigant.

Cornell University