Pozorování půdní vlhkosti satelitem SMAP zlepšuje předpověď počasí pro armádu

27.11.2019 - Stanislav Mihulka

<p>Satelit SMAP na oběžné dráze</p>

Satelit SMAP na oběžné dráze


Reklama

Předpověď počasí využívá prakticky každý. Ne každý ale asi ví, že předpovědi nejsou šité na míru všem stejně. Úředníky ve městě zajímá v předpovědi počasí něco jiného, než námořníky nebo třeba zemědělce. A platí to i pro vojáky. Ukazuje se, že armádu velmi zajímá půdní vlhkost, která kupříkladu může ovlivnit tvorbu mraků. Mraky pak totiž ovlivňují fungování přesných vojenských přístrojů.

To je důvod, proč americké ozbrojené síly využívají měření půdní vlhkosti v reálném čase, poskytované satelitem NASA SMAP (podle anglického Soil Moisture Active Passive). Data tohoto satelitu teď nově proudí do počítačů velitelství 557th Weather Wing US Air Force. Tam tyto informace používají pro vyladění předpovědí pro vojenské operace na všech možných místech planety.

Měření vlhkosti půdy z orbity

Satelit SMAP obíhá Zemi na heliosynchronní dráze, ve výšce zhruba 680 kilometrů. Měří vlhkost ve svrchních 5 centimetrech půdy a používá k tomu jak pasivní, tak i aktivní zařízení. Má k dispozici pasivní radiometr a aktivní radar se syntetickou aperturou. Na první pohled je nápadný rozevíratelnou 6 metrovou anténou.

TIP: NASA spustí výzkum málo prozkoumané části zemské atmosféry - ionosféry

Před vypuštěním satelitu SMAP na oběžnou dráhu v roce 2015 využívala armáda pro tyto účely data starších satelitů. V současné době armáda zpracovává data satelitu SMAP pomocí softwaru Land Information System (LIS), který vyvinula NASA ve spolupráci s US Air Force.

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

William James Sidis byl americký génius, disponoval mimořádnými matematickými a jazykovými schopnostmi. V dětství byl označován za zázračné dítě, v dospělosti za vyhořelého podivína žijícího v ústraní.

Zajímavosti

Sýkora krade srst spící lišce.

Věda

Václav II. byl mimo jiné i autorem tří básní, které jsou dodnes zachovány v písňovém rukopisu Codex Manesse.

Historie
Válka

Ganymed na snímku sondy Juno

Vesmír

Kritická údržba | Peking 2010

Rostoucí platy a klesající ceny dělají v Číně z osobních aut zboží, které je dostupné stále větší části populace. Dokonce ani nejširší dálnice tak často nezvládají nápor nových motoristů. Čtrnáctého srpna 2010 zkomplikovala provoz na národní dálnici 110 přítomnost těžkých vozidel, jež se podílela na rekonstrukci vozovky. Průjezdnost klesla na polovinu a následoval kolaps: Někteří řidiči ujeli zhruba jen kilometr za den, jiní zůstali v automobilech zcela uvězněni a neposouvali se vůbec. Dopravní katastrofa trvala 12 dní a její nedobrovolní účastníci přežili hlavně díky přizpůsobivým obchodníkům, kteří začali prodávat jídlo a občerstvení přímo v kolonách – ovšem za mnohonásobně nadsazené ceny. 

Revue

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907