NASA spustí výzkum málo prozkoumané části zemské atmosféry - ionosféry

09.01.2018 - Stanislav Mihulka

Jak funguje ionosféra Země? Na to odpoví americké satelity GOLD a ICON

ICON - Americký satelit ICON bude studovat ionosféru

Odborníci NASA letos plánují výzkum málo známé oblasti pozemské atmosféry. Vypustí hned dva satelity, které budou sledovat, jak se ionosféra, tedy ionizovaná část atmosféry, která se rozprostírá od výšek asi 60-90 km do výšek 700-1000 km, navzájem ovlivňuje s vesmírným prostorem.

Jako první vyrazí satelit GOLD (Global-scale Observations of the Limb and Disk), který by měla 25. ledna vynést raketa Ariane 5 z kosmodromu Kourou ve Francouzské Guyaně. V průběhu letošního roku pak odstartuje druhý satelit této mise jménem ICON (Ionospheric Connection Explorer).

Satelity by měly během své mise sledovat, jak sluneční vítr a další projevy „kosmického počasí“, ovlivňují horní vrstvy zemské atmosféry

Pozorování ionosféry Země

Podle Sarah Jonesové z Goddardova kosmického střediska NASA v Marylandu na pozorování satelitů naváže rozsáhlé počítačové modelování, které by mělo zlepšit naše znalosti o horních vrstvách atmosféry Země.

TIP: Vyřešeno: Záhadný xenon v atmosféře Země pochází z ledových komet

Satelit GOLD zaparkuje na geostacionární dráze, ve vzdálenosti 35 tisíc kilometrů od zemského povrchu. Satelit ICON bude atmosféru analyzovat z větší blízkosti, ve výšce 565 kilometrů nad Zemí. ICON bude opakovaně procházet zorným polem satelitu GOLD, takže se jejich data budou doplňovat.

NASA's Goddard Space Flight Center