Překvapení z Antarktidy: Obří druhohorní hlavonožci se dožívali až 200 let

07.11.2020 - Stanislav Mihulka

Bizarní antarktický hlavonožec Diplomoceras maximum žil zřejmě mnohem déle, než dnešní krakatice a další obří hlavonožci

<p>Rekonstrukce amonitů <em>Diplomoceras maximum</em> a jejich prostředí u Antarktidy.</p>

Rekonstrukce amonitů Diplomoceras maximum a jejich prostředí u Antarktidy.

Před 68 miliony lety, na konci období křídy a celých druhohor, žili v oceánu kolem dnešní Antarktidy amoniti (hlavonožci) druhu Diplomoceras maximum. Pár milionů let poté vymřeli, pravděpodobně se zbytkem amonitů a mnoha dalšími organismy, v rámci masového vymírání na konci druhohor.

Amoniti byli hlavonožci se schránkou bizarního tvaru dlouhou přes 1,5 metru. Jejich schránka do značné míry připomínala obří kancelářskou sponku. Podle Lindy Ivany a Emily Artruc z americké Syracuse University tyto přerostlé sponky mohly žít stovky let.

TIP: Extrémně vzácný nález: Vědci objevili vyhynulého hlavonožce v jantaru

Vědkyně pečlivě schránku Diplomocera prostudovaly – analyzovaly její chemické složení a porovnaly obsah izotopů kyslíku a uhlíku na různých místech schránky. Ukázalo se, že se určité hodnoty izotopů opakují v pravidelných intervalech.

Podle autorek jde o důsledek výronů metanu z mořského dna, k nimž tehdy zřejmě docházelo každý rok. Když autorky sečetly jednotlivé „metanové letokruhy“ ve schránce amonita, dospěly k závěru, že stvoření bylo staré asi 200 let. Jde o překvapivé zjištění, neboť dnešní obří hlavonožci, jako je například krakatice obrovská, žijí jen velmi krátce, sotva pár let.

Phys.org