Překvapivý objev: Planeta Mars má podivuhodný magnetický ohon

26.10.2017 - Stanislav Mihulka

Magnetické pole kolem Marsu tvaruje sluneční vítr, který se střetává s fosilními magnetickými poli na povrchu planety

Magnetické pole Marsu - Rudou planetu obklopuje neobvyklé a komplexní magnetické prostředí

Meziplanetární sonda NASA MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile Mission) zjistila, že „magnetický ocas“ planety Mars tvaruje sluneční vítr zvláštním způsobem. Výsledkem je, že Mars má magnetický ocas, tedy vlastně magnetické prostředí za stranou Marsu, odvrácenou od Slunce, který je zcela unikátní.

Doposud jsme znali magnetický ocas Země, která má k dispozici své vlastní magnetické pole. A také víme, že planeta Venuše žádné vlastní magnetické pole nemá a její magnetický ocas se znatelně liší.

Unikátní magnetický ocas Marsu

Z měření sondy MAVEN vyplývá, že magnetický ocas Marsu je svým charakterem vlastně někde na půl cesty mezi magnetickým ocasem Země a Venuše.

TIP: Data sondy MAVEN naznačují, že atmosféru Marsu ukradlo Slunce

Mars kdysi měl vlastní magnetické pole. Ale přišel o něj už před miliardami let. Teď už na Marsu zůstávají jenom „fosilní“ magnetická pole v určitých oblastech povrchu rudé planety. Magnetický ocas Marsu vzniká zřejmě fyzikálním procesem takzvané magnetické rekonexe, když se magnetická pole nesená slunečním větrem střetnou s fosilními magnetickými poli Marsu.

• Zdroj fotografií: Anil Rao/Univ. of Colorado/MAVEN/NASA GSFC