Proč se ve středu naší Galaxie nachází tak málo rudých obrů?

V oblasti středu našeho hvězdného ostrova se vyskytuje překvapivě málo jasných rudých obrů. Naproti tomu se tam podařilo odhalit zvýšené zastoupení mladých jasných stálic

14.08.2021 - Michal Švanda

V centru Galaxie, ve vzdálenosti 8,1 kpc od Země ve směru souhvězdí Střelce, nalezneme černou veledíru s hmotností 4,1 milionu slunečních hmot. Obklopuje ji několik prachoplynných struktur v nejrůznějších fázích mezihvězdné hmoty a také tzv. jaderná hvězdokupa, populace stálic obíhající blízko galaktického centra: Obsahuje celé spektrum členek, od hvězd pozdních typů po jejich horké protějšky spektrálních typů O a B.

Infračervená pozorování ukázala, že se v oblasti středu Galaxie nachází překvapivě málo jasných rudých obrů, zato se tam povedlo odhalit zvýšené zastoupení mladých jasných stálic. Zdá se, že v okolí galaktického středu funguje mechanismus, který vede k nadměrnému „úhynu“ rudých obrů a naopak k vyššímu výskytu horkých modrých hvězd

TIP: Který typ hvězd je v naší Galaxii nejpočetnější?

V rámci nedávného výzkumu, na němž se podíleli i čeští odborníci, přišli astronomové s lákavým scénářem: Kdysi dávno bylo zřejmě jádro hvězdného ostrova aktivnější a vznikaly mohutné polární výtrysky. Pokud jimi opakovaně prošla stará stálice typu rudého obra, výtrysk odvál její rozepnutou atmosféru. Ztrátou hmoty vzrostla povrchová teplota hvězdy, a to až na dvojnásobek, takže „zmodrala“. Rudí obři tedy v okolí galaktické černé veledíry nehynou – naopak zřejmě prodělali kúru, jež z nich vytvořila zástupce zdánlivě mladších, horkých modrých obrů.