Proč Země během slunečního minima čelí silnějšímu kosmickému záření?

09.11.2019 - Michal Švanda

<p>Srovnání sluneční aktivity pozorované observatoří Solar Dynamics Observatory (SDO) v říjnu 2010 a 2012. Vlnová délka snímků je 171 angstromů</p>

Kosmické záření přichází od zdrojů daleko v naší Galaxii i z jiných hvězdných ostrovů. Jeho původci jsou nejrůznější procesy ve vzdáleném vesmíru. Jedná se o vysokoenergetické nabité částice, mezi nimiž mají velké zastoupení ionty těžší než vodík či helium.

TIP: Které vesmírné objekty jsou zdrojem rentgenového záření?

Tyto částice přilétají do naší soustavy, kde se srážejí s nabitými částicemi ze Slunce, jejichž původ souvisí s magnetickou aktivitou. Čím je naše hvězda aktivnější, tím víc nabitých částic vyvrhuje do okolí a tím složitější je meziplanetární magnetické pole, které také ovlivňuje pohyb částic systémem. Ve slunečním maximu se tak do systému „prodere“ méně částic kosmického záření a naopak – v minimu se jejich tok zvýší. I proto lze měření efektů kosmického záření využít k odhadu úrovně sluneční aktivity v minulosti.