Racek a Psí hvězda: Úchvatná podívaná na okraji superbubliny Orion-Eridanus

16.12.2016 - Martin Reichman

Racek letí k Siriu -<p>Sirius najdete na nebi v souhvězdí Velkého psa, ve vesmírném prostoru se však nachází 8,6 světelného roku daleko od Země.</p>
Racek letí k Siriu -

Tato krásná a široká mozaika zabírá na pozemské obloze téměř 20 stupňů. Na mlhoviny bohatá oblast se nachází na okraji superbubliny Orion-Eridanus, kterou vyplňují smyčky rozpínající se obálky plynu a prachu ponořené do molekulárních mračen poblíž roviny Mléčné dráhy.

Vlevo se nachází rozsáhlá mlhovina Racek, kterou tvoří emisní mlhovina NGC 2327 (hlava racka) a difuznější IC 2177 (křídla a tělo). Křídla Racka mají ve vzdálenosti 3 800 světelných let rozpětí asi 240 světelných let.

Jasná modrá hvězda vpravo od středu je Sirius – alfa Canis Major a nejjasnější hvězda noční pozemské oblohy. Sirius najdete na nebi v souhvězdí Velkého psa, ve vesmírném prostoru se však nachází 8,6 světelného roku daleko od Země. V porovnání s většinou ostatních hvězd tedy doslova za rohem. Kromě ní je na snímku patrná i hvězdokupa Messier 41, též známá jako NGC 2287, a Thorova přilba – bublina kterou z molekulárního mračna vyfoukl svým hvězdným větrem žhavý obr – Wolf-Rayetova hvězda.

• Zdroj fotografií: Rogelio Bernal Andreo (Deep Sky Colors)