Rádiový pulsar nebo magnetar? Objekt PSR J1119-6127 mate astrofyziky

Je objevený velmi zvláštní objekt oním „chybějícím článkem“ mezi rádiovými pulsary a magnetary?

11.01.2017 - Stanislav Mihulka

Tak jako paleontologové občas vykopou „chybějící články“, tedy fosilie, které sdílejí vlastnosti dvou skupin druhů zároveň, tak se nyní astrofyzikům dost možná podařilo objevit chybějící článek mezi pulsary.

Jde o záhadný objekt označovaný PSR J1119-6127, který odborníky mate svým chováním. Někdy se chvá jako rádiový pulsar, jindy zase jako magnetar.

Jak rádiové pulsary, tak i magnetary jsou extrémně husté pozůstatky ohromujících explozí supernov. V řadě ohledů se ale liší. Rádiové pulsary vysílají rádiové záblesky přesně jako hodinky. Magnetary jsou ve srovnání s nimi jako divoši. Mají nejsilnější známá magnetická pole ve vesmíru a bouřlivě z nich tryská rentgenové a gama záření.

Rádiový pulsar nebo magnetar?

Podle astrofyzika Walida Majida z Laboratoře tryskového pohonu NASA v kalifornské Pasadeně objekt J1119 prostě jen převléká kabát. Někdy je rádiovým pulsarem, a někdy magnetarem. Odborníci jsou nadšeni. Takový objekt jim totiž může prozradit mnohé o tom, jak vlastně fungují pulsary i magnetary, a co mají společného.

TIP: Pozůstatek supernovy RCW103 ukrývá nejpomalejší pulsar jaký známe

Dlouho jsme se domnívali, že pulsary a magnetary jsou dvě různé skupiny extrémních objektů ve vesmíru. V posledním desetiletí se ale objevují důkazy, podle nichž by mohlo jít o různá vývojová stádia jediného typu objektů. Majid a jeho spolupracovníci tvrdí, že objekt J1119 právě pozorujeme v unikátní přechovové fázi, kdy se mění z pulsaru v magnetar.

NASA, Astrophysical Journal Letters