Pozůstatek supernovy RCW103 ukrývá nejpomalejší pulsar jaký známe

13.09.2016 - Stanislav Mihulka

Pulsary obvykle extrémně rychle rotují. Pulsar 1E 1613 je v tomto směru naprostou výjimkou - je naopak extrémně líný

RCW103 -<p>Kombinovaný snímek pozůstatku supernovy RCW103 odhaluje rekordně pomalý pulsar 1E 1613</p>
RCW103 -

Pulsary jsou velice extrémní objekty, v nichž je hmota odpovídají hvězdě natěsnána do rozměru asi tak 20 kilometrů. Mohou zběsilou rotovat, někdy až několiksetkrát za sekundu.

Astronomové teď ale našli pulsar, který je extrémní v jiném směru. Je totiž nejpomalejší ze všech pulsarů, které známe. Jde o pulsar z centra pozůstatku supernovy RCW103, vzdáleného od nás asi 10 tisíc světelných let. Nese označení 1E 161348–5055, čili zkráceně 1E 1613 a kolem své osy se otočí jednou za 6,67 hodiny.

Proč je pulsar 1E 1613 tak líný?

Pro odborníky je to záhada. Podle všeho jde o pulsar, tedy rotující neutronovou hvězdu, která vyzařuje rádiové vlny v pravidelných pulsech. Ale ta extrémně pomalá rotace je vážně divná.

Vědci prozatím nabízejí dvě možná vysvětlení. Buď pulsar 1E 1613 obíhá kolem nějakého hvězdného společníka, anebo jeho rotaci zpomalily nějaké mechanismy výrazně rychleji, než bychom čekali. Od exploze supernovy RCW103 totiž uplynulo asi 2 tisíce let, což je příliš krátká doba na to, aby pulsar zpomalil klasickým způsobem.

TIP: Objev v hloubi Mléčné dráhy: Vědci objevili první magnetarovou mlhovinu

Jistým vodítkem by mohlo být, že v červnu dotyčný pulsar vyzářil krátký puls rentgenového záření, který byl velmi podobný projevům magnetarů, což jsou pulsary s extrémními magnetickými poli. Pokud je pulsar 1E 1613 skutečně magnetarem, šlo by 30. doposud objevený magnetar.

IFL Science, Astrophysical Journal Letters