„Soumračné“ teleskopy odhalují neznámé a potenciálně nebezpečné planetky

25.07.2022 - Stanislav Mihulka

Pozorování za soumraku a s vhodnými teleskopy přinášejí objevy planetek, které obíhají v blízkosti Slunce

<p>Zařízení Dark Energy Survey camera (DECam) pracuje na teleskopu Víctor M. Blanco Telescope chilské observatoře Cerro Tololo Inter-American Observatory. <em>(foto: DOE/FNAL/DECam/R. Hahn/CTIO/NOIRLab/NSF/AURA, CC BY 4.0)</em></p>

Zařízení Dark Energy Survey camera (DECam) pracuje na teleskopu Víctor M. Blanco Telescope chilské observatoře Cerro Tololo Inter-American Observatory. (foto: DOE/FNAL/DECam/R. Hahn/CTIO/NOIRLab/NSF/AURA, CC BY 4.0)

Sluneční soustava je plná planetek a dalšího kosmického kamení, což pro nás představuje bohužel hrozbu. Není otázkou, zda do nás nějaký balvan z vesmíru narazí, ale kdy k tomu opět dojde. Astronomové proto intenzivně pátrají po planetkách, jejichž oběžné dráhy jsou nebezpečně blízké naší planetě.

V tomto pátrání je ale omezuje nepříjemná „slepá skvrna“. Pokud jsou planetky zdánlivě blízko horizontu a blízko Slunci, většina teleskopů si s tím neporadí. V dnešní době se ale stále více prosazují pozorování pomocí „soumračných“ teleskopů, které objevují a zkoumají doposud neznámé planetky za soumraku. Jde o planetky, které obíhají blízko Slunce, „uvnitř“ oběžné dráhy Země, Venuše a dokonce i Merkuru.

Lov na „zabijáky měst“

Lovec planetek Scott Sheppard z amerického institutu Carnegie Institution of Science nedávno publikoval v prestižním Science článek, v němž předpovídá, že „soumračné“ teleskopy, na jejichž aktivitách se sám podílí, teprve začínají objevovat doposud neznámý svět planetek v těsné blízkosti Slunce. Řada z nich přitom patří do skupiny „zabijáků měst“, tedy planetek o průměru přes 140 metrů, které by při dopadu zničily celé město.

TIP: Jak se bránit před nebezpečnými planetkami? Prim hrají pozemní radary

Na soumračných pozorování se dnes podílejí především dva teleskopy, čtyřmetrový Víctor M. Blanco Telescope chilské Observatoře Cerro Tololo Inter-American s kamerou Dark Energy Survey camera (DECam), a pak teleskop Zwicky Transient Facility (ZTF), který se nachází na kalifornské Observatoři Palomar.

V srpnu 2021 například takto Sheppard objevil díky soumračným pozorováním kamery DECam planetku s doposud nejkratší známou dobou oběhu kolem Slunce. Planetka nazvaná 2021 PH27 oběhne Slunce za 113 dní a její povrch se zřejmě rozpaluje na teplotu kolem 500 °C.