Jak se bránit před nebezpečnými planetkami? Prim hrají pozemní radary

05.05.2022 - Stanislav Mihulka

Významnou roli v obraně Země proti potenciálně nebezpečným planetkám hrají pozemní radary

<p>Radioteleskop Green Bank je významnou součástí dnešní planetární obrany Země.</p>

Radioteleskop Green Bank je významnou součástí dnešní planetární obrany Země.

Americká kolektivní akademie věd, techniky a medicíny NASEM (National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine) nedávno vydala zprávu „Origins, Worlds, and Life: A Decadal Strategy for Planetary Science and Astrobiology 2023-2032“, která se zabývá příštím desetiletím v planetárních vědách a astrobiologii.

Zpráva se mimo jiné věnuje i planetární obraně Země před potenciálně nebezpečnými planetkami, které se k nám občas dostávají nepříjemně blízko. Podle akademiků jsou jedním z nejlepších nástrojů planetární obrany, které již máme do jisté míry k dispozici, možná poněkud překvapivě – pozemní radary.

Radary v první linii obrany

Pozemní radary hrají v ochraně naší planety klíčovou roli hlavně tím, že dokážou zobrazit nově objevené blízkozemní planetky. Z jejich snímků je možné odvodit řadu parametrů objektu a v souvislosti s tím i odhadnout pravděpodobnost a intenzitu případné srážky planetky se Zemí. Autoři zprávy se proto přimlouvají za vývoj a stavbu dalších, pokročilých radarových systémů, s nimiž bude možné planetky sledovat ještě detailněji.

TIP: Jak zastavit asteroid? Rozhovor s astrofyzikem z ondřejovské hvězdárny

V dnešní době již běží několik projektů sledování planetek v blízkosti Země pozemními radary a dalekohledy, například pod vedením amerického centra pro radioastronomii NRAO (National Radio Astronomy Observatory), které pracuje s řadou radioteleskopů, včetně slavného radioteleskopu Green Bank v Západní Virginii nebo třeba dalekohled TBT2 (Test-Bed Telescope 2) nacházející se na Observatoři La Silla v Chile.