Šperky kosmického původu: Tutanchamon nosil brož s meteoritickým sklem

20.05.2019 - Stanislav Mihulka

V poušti na hranici mezi Egyptem a Libyí jsou rozházené kousky bleděžlutého skla. Budí pozornost i dnes a jak ukazují archeologické nálezy, tohle sklo se líbilo tvůrcům šperků ve starověkém Egyptě a nepochybně i jejich zákazníkům. Například na jednom z výrazných šperků, které byly součástí pokladu faraona Tutanchamona, se vyjímá skarabeus vyrobený právě z tohoto skla.

Zmíněné sklo je nejspíše kosmického původu. O jeho vzniku existuje několik hypotéz, přičemž dvě hlavní souvisejí s meteoritem, který přilétl nad severní Afriku asi před 29 miliony let, tedy ve třetihorách, v období oligocénu. Podle jedné z hypotéz tento meteorit vybuchl před dopadem na zem, silou asi 100 megatun TNT. Podle druhé hypotézy meteorit dopadl až na zem a sklo vzniklo během dopadu.

Sklo z dopadu meteoritu

Geolog Aaron Cavosie z australské Curtin University a jeho spolupracovníci nyní celou záležitost pečlivě prozkoumali. Pořídili si několik kousků tohoto pouštního skla kosmického původu a analyzovali ho s využitím výkonného rastrovacího elektronového mikroskopu. Zaměřili se přitom hlavně na krystalky zirkonu, které se ve skle nacházejí.

TIP: Mimozemská zbraň: Tutanchamonova dýka byla vyrobena z meteoritu

Vědci zjistili, že některé z krystalů zirkonu ve skle nesou věrohodné stopy po nárazu meteoritu do země. Proto podle nich žluté pouštní sklo s velkou pravděpodobností nevzniklo při explozi meteoritu nad povrchem, nýbrž při přímém kontaktu s pouští. Jejich závěry jsou významné pro odborníky na planetární obranu. Právě tento 29 milionů let starý incident byl totiž doposud považován za důkaz ničivé exploze meteoritu v atmosféře a mnozí badatelé se obávali devastujících účinků takových explozí. Jak se ale zdá, výbuchy meteoritů nad zemí zřejmě nejsou takovou hrozbou.

Jon Bodsworth, Shutterstock