Superpočítač NASA odhalil, odkud zřejmě přiletěla planetka, která vyhubila dinosaury

18.08.2021 - Martin Reichman

Planetka Chicxulub, která před 66 miliony lety vyhubila dinosaury, k nám putovala z větší dálky, než se doposud předpokládalo.

<p>Planetka Chicxulub měřila v průměru přibližně 10 kilometrů a na Zemi vyhloubila 150 kilometrů velký kráter.</p>

Před 66 miliony let dopadla do míst dnešního Mexického zálivu obrovská planetka. Její náraz znamenal nejen vyhubení velkých dinosaurů, kteří Zemi vládli stovky milionů let, ale i většiny dalších živých tvorů na planetě. Původ ničivé planetky Chicxulub je přitom do značné míry obestřen tajemstvím. Za nejpravděpodobnější domov Chicxulubu vědci považují hlavní pás planetek – oblasti Sluneční soustavy, která se nachází mezi drahami Marsu a Jupitera.

Do pátrání po původu Chicxulubu se nedávno zapojili i vědci z jedné z nejstarších a největších nezávislých neziskových organizací aplikovaného výzkumu a vývoje ve Spojených státech – Southwest Research Institute (SwRI) a na pomoc si přizvali superpočítač Pleiades – nejvýkonější superpočítač provozovaný NASA.

TIP: Ohromující srážky s obrovskými tělesy zažívala Země mnohem častěji, než jsme si mysleli

Simulace, která analyzovala pohyb 130 tisíc planetek a dalších objektů hlavního pásu potvrdila, že domov Chicxulubu se s velkou pravděpodobností skutečně nachází v oblasti mezi drahami Marsu a Jupitera. Před zkázonosnou poutí se podle vědců pohybovala ve vnějších částech hlavního pásu. Výzkum také ukázal, že pravděpodobnost vyvržení objektu z této části Sluneční soustavy směrem k Zemi je přibližně 10× vyšší, než se doposud předpokládalo.