Ohromující srážky s obrovskými tělesy zažívala Země mnohem častěji, než jsme si mysleli

19.07.2021 - Stanislav Mihulka

Na Zemi před 3,5 až 2,5 miliardami let dopadaly planetky srovnatelné s Chicxulubem přibližně jednou za 15 milionů let

<p>Mladá Země byla kvůli bombardování meteority pekelným světem. Ukázal to nedávný výzkum amerických vědců.</p>

Před 66 miliony let narazilo do Země těleso o průměru 10 až 15 kilometrů. Následná katastrofa vedla k vymření velkých dinosaurů a řady dalších skupin živočichů i rostlin. Meteorit, či spíše planetka tehdy dopadla v oblasti dnešního Yucatánu, poblíž města Chicxulub a vyhloubila ohromný kráter o průměru více než 180 kilometrů.

Zatímco před 66 miliony let šlo o zcela výjimečnou událost, o tři miliardy let dříve, byly podobné katastrofy vlastně celkem běžné. Tvrdí to alespoň Simone Marchi z amerického institutu Southwest Research Institute. Podle jeho nedávného výzkumu byla dávná Země bombardována planetkami podobných nebo i větších rozměrů podstatně častěji, než jsme si mysleli. Z jejich analýz výskytu sferulí, nepatrných skleněných kuliček, které vznikají při dopadu nebeského tělesa, plyne, že v období před 3,5 až 2,5 miliardami let byla Země zasažena tělesem podobným planetce Chicxulub přibližně jednou za 15 milionů let.

Dávné dopady

Častější dopady těles o velikosti dnešních měst nebo i větších doslova otřásaly celou planetou. Marchiho tým se domnívá, že by tyto nebeské katastrofy mohly objasnit doposud nevysvětlitelné dočasné nárůsty množství kyslíku v atmosféře, které v tomto období historie pozorujeme v geologickém záznamu.

TIP: Nepředstavitelný náraz: Meteorit na konci křídy zřejmě prorazil zemskou kůru

Na druhou stranu, pro tehdejší život nemusely takové srážky představovat ničivou katastrofu, jakou by jistě představovaly dnes. Eukaryotní organismy tehdy ještě neexistovaly a veškerý život představovaly dávné bakterie a archea, nejspíš doprovázené viry, které žily především v tehdejších oceánech. Tehdy také nemohly existovat složitější ekosystémy, které by dopad planetky zničil. Případné vymírání tak nemuselo být tak dramatické, jako po pádu planetky Chicxulub na konci druhohor.