Slavný impaktní kráter Chicxulub obývali mikrobi v podzemním ekosystému

Nová studie ukázala, že impaktní kráter Chicxulub a jeho hydrotermální systém hostil podzemní ekosystém. Na podobných místech mohl podle vědců před miliardami let vzniknout pozemský život.

04.11.2020 - Stanislav Mihulka

Kráter Chicxulub u Yucatanu je s průměrem 180 kilometrů zřejmě nejlépe zachovalou velkou strukturou, která na Zemi vznikla nárazem vesmírného tělesa. Jeho dopad ukončil druhohory a vedl k vymření neptačích dinosaurů a mnoha dalších druhů živočichů i rostlin. Dávná zkáza je dnes pro vědce hotovou pokladnicí objevů.

David Kring z amerického institutu Lunar and Planetary Institute (LPI) a jeho spolupracovnici se vypravili na expedici do kráteru Chicxulub, jehož podstatná část se nachází v oceánu. Odebrali vzorky hornin z prstencových struktur, které se nacházejí ve středové části kráteru. Získali tam 15 tun hornin, které vytáhli ze 1,3 kilometru hlubokého vrtu.

V hromadě vzorků vědci objevili drobné kuličky minerálu pyritu, takzvané framboidy, jejichž průměr je pouhá setina milimetru. Analýza izotopů síry z těchto kuliček ukázala, že framboidy vznikly díky mikrobům v ekosystému, který se nacházel v hydrotermálním systému kráteru Chicxulub.

TIP: Nepředstavitelný náraz: Meteorit na konci křídy zřejmě prorazil zemskou kůru

V kráteru Chicxulub probíhá geologický výzkum již déle než 20 let. Vědci již dříve zjistili, že dno kráteru bylo proděravěné mnoha otvory a kanály, které tvořily rozsáhlý hydrotermální systém. Kringův tým k tomu teď doplnil, že tyto pukliny a kanály s horkou vodou, byly plné mikrobiálního života. Na podobných místech přitom mohl před miliardami let původně vzniknout pozemský život.

David A. Kring, USRA Lunar and Planetary Institute, Detlev Van Ravenswaay