Jak ptáci přežili dopad meteoritu, který vyhubil velké dinosaury?

29.05.2018 - Stanislav Mihulka

<p>Na konci křídy bylo pořádně horko</p>

Na konci křídy bylo pořádně horko

Asi před 66 miliony let dopadl na Zemi obří meteorit, který po sobě zanechal kráter Chicxulub a postaral se o masové vymírání na konci křídy. Vyhynuly tehdy asi tři čtvrtiny druhů rostlin i živočichů, včetně velkých dinosaurů. Jak je ale možné, že katastrofu přežili ptáci?

Podle nových analýz rostlinných fosilií z konce křídy pád meteoritu rozpoutal běsnící požáry, které sežehly většinu Země a spálily lesy. Při tom zahynuli nejen velcí dinosauři, ale i mnozí ptáci, především ti, kteří žili na stromech.

TIP: Meteorit na konci křídy nezabíjel jen dinosaury: Vyhynulo i 90 procent savců

Stromových ptáků byla tehdy většina. Zdá se ale, že apokalypsu, která ukončila celé období druhohor, nejlépe přežili malí ptáci obývající zemi. Při povrchu země se některým z nich povedlo vyhnout se těm nejhorším hrůzám masového vymírání. Když se pak na Zemi opět objevily stromy a nové ekosystémy, z pozemních ptáků se opět vyvinuly stromové druhy, které osídlily volný prostor.

Cell Press