Nepředstavitelný náraz: Meteorit na konci křídy zřejmě prorazil zemskou kůru

18.11.2016 - Stanislav Mihulka

Dinosauři se před 65 miliony let stali svědky opravdu drtivé katastrofy

Vzorek z Chicxulubu -<p>Vrt v místě dopadu meteoritu na konci křídy prozrazuje zajímavé věci</p>
Vzorek z Chicxulubu -

Vrt v místě dopadu meteoritu na konci křídy prozrazuje zajímavé věci

Před 65 miliony let narazilo do Země těleso o průměru asi 10 kilometrů. Následná katastrofa vedla k vymření velkých dinosaurů a řady dalších skupin živočichů i rostlin. Meteorit tehdy dopadl v oblasti dnešního Yucatánu, poblíž města Chicxulub a vyhloubil ohromný kráter o průměru více než 180 kilometrů. Střed kráteru se nedávno rozhodli prozkoumat vědci, aby se dozvěděli víc o podobných katastrofálních událostech.

V místech, kde je moře Mexického zálivu hluboké kolem 18 metrů, vrtali do hloubky 1 335 metrů pod mořské dno. Tam objevili prastaré horniny, které byly pohřbeny před 500 miliony let.

TIP: Výprava za katastrofou: Vědci se chystají vrtat v kráteru Chicxulub

Vzorky z vrtů v Mexickém zálivu ukazují, že meteorit na konci křídy vyhloubil v místě dopadu díru širokou asi 100 kilometrů a hlubokou 30 kilometrů. Pokud jsou jejich odhady správné, tak meteorit tehdy prorazil celou zemskou kůru. Muselo tedy jít o opravdu příšerný náraz.

Live Science, Science