Transplantace kmenových buněk zbavila Kanaďanku srpkovité anémie

07.04.2018 - Stanislav Mihulka

Experimentální léčba slavné genetické choroby skončila ohromujícím úspěchem

<p>Červené krvinky mají za úkol rozvážet kyslík po těle.</p>

Červené krvinky mají za úkol rozvážet kyslík po těle.

Mladá Kanaďanka afrického původu Revée Agyepong trpěla genetickou poruchou zvanou srpkovitá anémie. Onemocnění je důsledkem mutace v genu pro krevní pigment hemoglobin, která změní vlastnosti hemoglobinu a vede ke změně tvaru červených krvinek na protažené srpky.

Lidé se srpkovitou anémií obvykle pocházejí z malarických oblastí Afriky, protože tato genetická choroba poskytuje ochranu před malárií. Srpkovitá anémie ale zároveň oslabuje zdravotní stav a kondici a lidé s touto poruchou se dožívají průměrně jen 40 až 60 let.

TIP: Léčba stárnutí pomocí kmenových buněk na lidech zabrala

Agyepong proto ve svých 26 letech podstoupila transplantaci kmenových buněk. Dárkyní kmenových buněk se stala její sestra Stephanie Amoah. Shodou okolností její buňky přesně odpovídaly sestřině imunitě. Operace se zdařila a Agyepong je dnes bez projevů srpkovité anémie. Podobné zákroky se doposud prováděly jen na dětech a Agyepong je jednou z prvních dospělých, kteří dostali tuto příležitost.