Úctyhodný rekord: Vesmírný teleskop Fermi pozoroval miliardu paprsků gama záření

17.05.2017 - Stanislav Mihulka

Americká vesmírná observatoř Fermi má k dispozici největší detektor gama záření na světě. S jeho pomocí pozoruje zdroje gama záření po celém dostupném vesmíru

Observatoř Fermi -<p>Americký gama teleskop má za sebou pořádný kus práce ve vesmíru</p>
Observatoř Fermi -

Americký gama teleskop má za sebou pořádný kus práce ve vesmíru

Americká vesmírná observatoř Fermi nedávno oslavila pozoruhodný milník. Má za sebou detekci celé miliardy paprsků gama záření. Observatoř pracuje od června 2008 na oběžné dráze Země, ve výšce přibližně 530 kilometrů.

Detekce paprsků gama

Fermi má k dispozici dvě klíčová zařízení. Hlavní roli hraje gama teleskop zvaný Large Area Telescope (LAT), který detekuje jednotlivé paprsky gama záření podobně, jako pracují pozemské urychlovače částic. Druhým významným zařízením je Gamma-ray Burst Monitor (GBM), který detekuje náhlé výtrysky gama záření, které mají na svědomí takzvané gama záblesky z hlubokého vesmíru anebo sluneční erupce.

TIP: Kosmická observatoř Fermi objevila rekordní gama dvojhvězdu

Gama teleskop Fermi na jeden záběr obsáhne asi 20 procent oblohy. Za každé dva oběhy planety, tedy za 190 minut, pořídí mapu celé oblohy v oblasti gala záření. Na svém kontě má mnoho významných objevů, například více než 200 nových pulsarů anebo zjištění, že exploze nov vyzařují gama záření.

IFL Science, SLAC National Accelerator Laboratory