V grónském ledu jsou olovem vepsána tisíciletí historie Evropy

17.05.2018 - Stanislav Mihulka

Arktický led funguje jako záznam historie prostředí planety. Dá se z něj vyčíst spousta zajímavých věcí

<p>Led vyvrtaný v Grónsku při výzkumu v laboratoři</p>

Led vyvrtaný v Grónsku při výzkumu v laboratoři

Led v arktických oblastech je vlastně úžasným datovým médiem, které postupně zapisuje podmínky prostředí, jaké v té době na Zemi panovaly. V ledu totiž zamrzají bublinky vzduchu s tehdejší atmosférou a různými prvky či sloučeninami.

Vědci nedávno přečetli tento záznam ve vyvrtaných ledových jádrech z Grónska a soustředili se na přítomnost olova během posledních 3 tisíc let. Jejich měření byla natolik přesná, že s pomocí olova mohli sledovat načasování dávných válek a období ekonomického rozkvětu.

TIP: Vědci v Antarktidě se provrtali k nejstaršímu ledu: Je starý 2,7 milionu let

Lidé používají olovo již asi 5 tisíc let, jako snadno tavitelný a měkký kov. V Grónsku se ale projevilo především tavení rud olova a stříbra za vysokých teplot. Při něm se do atmosféry dostávají tak nepatrné částečky s olovem, že se mohou dostat s větrem až do Arktidy.

IFL Science, PNAS