Vědci objevili mimozemské organické látky v pozemských starobylých horninách

30.05.2019 - Stanislav Mihulka

Jak ukazuje objev z Jihoafrické republiky, ne všechny pozemské organické látky pocházejí z naší planety

<p>První uhlík mimozemského původu v pozemských horninách určitě pochází z meteoritu. Vědci jej objevili v pohoří Barberton Makhonjwa v Jihoafrické republice.</p>

Mezinárodní tým vědců nedávno objevil úplně první známé mimozemské organické látky v pozemských horninách. Našly se v horninách z pohoří Barberton Makhonjwa v Jihoafrické republice, které jsou staré asi 3,3 miliardy let.

Badatelé detailně analyzovali strukturu jihoafrických hornin metodou takzvané elektronové paramagnetické (spinové) rezonance. Narazili při tom na materiál, který se příliš nepodobal žádné pozemské hornině. Namísto toho byl velmi podobný organickému materiálu bohatému na vodík, který se nachází v meteoritech zvaných uhlíkové chondrity.

Materiál z meteoritu

Objevený materiál tvoří vrstvu o tloušťce pouhé 2 milimetry, která zřejmě vznikla po nárazu meteoritu do země. Vědci v tomto materiálu našli i nanočástice feritu se spinelovou strukturou, bohaté na nikl a chrom. Takové částice přitom běžně vznikají, když meteority proniknou do pozemské atmosféry.

TIP: Meteorit z Antarktidy ukrýval nečekaný poklad: Úlomek komety

V době před 3,3 miliardami let, kdy Zemi zasáhl meteorit s objeveným mimozemským organickým materiálem, byla naše planeta velmi odlišná. Život se na ní objevil zřejmě jen před pár sty miliony let a stihl se vyvinout jen do jednoduchých organismů. V atmosféře Země zatím scházel kyslík. Podle odborníků tehdy musely být podobné pády meteoritů velmi běžné, takže není vyloučeno, že brzy objevíme další podobnou organickou hmotu mimozemského původu.

• Zdroj fotografií: Tony Ferrar / UNESCO