Meteorit z Antarktidy ukrýval nečekaný poklad: Úlomek komety

V době těsně po vzniku Sluneční soustavy se do asteroidu dostal kousek pradávné komety. Po dlouhé pouti nakonec skončil na Zemi...

17.04.2019 - Stanislav Mihulka

Meteority jsou samy o sobě cennými nálezy, které nám přinášejí z vesmíru mnoho pozoruhodných informací. Někdy se ale stane, že obsahují něco ještě mnohem cennějšího. Právě takový poklad nedávno objevil tým odborníků, vedených americkým institutem Carnegie Institution of Science.

Vědci zkoumali primitivní meteorit z úsvitu Sluneční soustavy, který je podle místa nálezu v Antarktidě označený jako LaPaz Icefield 02342. Jemma Davidson z americké Arizona State University a její kolegové zjistili, že tento meteorit překvapivě ukrývá kousek velmi primitivního materiálu bohatého na uhlík. Tento materiál byl přitom velmi podobný prachovým částicím, které na Zemi padají z komet.

Kousek komety v meteoritu

Zmíněný meteorit představuje takzvaný uhlíkatý chondrit. Tyto meteority jsou na Zemi vzácné, protože bývají křehké a obvykle se rozpadnou během průletu atmosférou. Takové meteority zřejmě vznikly na samotném počátku vývoje Sluneční soustavy, před více než 4,5 miliardami let, pravděpodobně někde za oběžnou drahou Jupitera.

TIP: Dávný meteorit nalezený v Mauretánii odhaluje tajemství Sluneční soustavy

Asi 3 až 3,5 milionů let po vzniku Sluneční soustavy se do jednoho ze stále ještě rostoucí asteroidů dostal malý úlomek pradávné komety. Z tohoto asteroidu se pak při nějaké, nejspíš katastrofální události oddělil malý balvan, který obsahoval i tento úlomek komety. Ten nakonec skončil na ledovém poli LaPaz, kde ho našli vědci. Meteorit i úlomek komety teď přispějí k poznání vzniku, struktury a evoluce Sluneční soustavy.