Země se netřese sama: Do klubu tektonicky aktivních planet vstoupil Merkur

Na Merkuru jsou aktivní tektonické zlomy a zřejmě se tam odehrává i merkurotřesení

29.09.2016 - Stanislav Mihulka

Odborníci si až doposud mysleli, že ve Sluneční soustavě je jenom jediná tektonicky aktivní planeta – Země. Teď se ale podle všeho k Zemi v tomto ohledu přidá i planeta Merkur.

Merkur je sice malý a horký svět, který se od Země v mnohém liší, na druhou stranu je to ale také kamenná planeta. A meziplanetární sonda MESSENGER během závěrečných měsíců své mise létala tak blízko k povrchu Merkuru, že tam objevila nevelké struktury, které zásadním způsobem vypovídají o tektonické aktivitě.

Jde o sotva pár kilometrů dlouhé jizvy, které představují projevy tektonických zlomů na Merkuru. Podle vědců ze Smithsonovského institutu je povrch Merkuru neustále bombardován a přetvářen meteority, takže objevené struktury musejí být geologicky velmi mladé. Odhadují, že se vytvořily během posledních 50 milionů let, tedy v době, kdy na Zemi probíhaly třetihory.

Merkur se smršťuje

Objevená tektonická aktivita Merkuru nejspíše souvisí s tím, že se horká planeta stále ještě pomalým tempem smršťuje, protože její vnitřek postupně vychládá. Pro tektonickou aktivitu Merkuru svědčí i nedávný objev relativně silného magnetického pole této planety. Dosahuje sice jenom 1 procenta intenzity magnetického pole Země, je ale dost stabilní na to, aby mohlo pohánět tektonické pochody.

TIP: Messenger u Merkuru dostane měsíc života navíc: Poletí na hélium

Vědci ze Smithsonianu se domnívají, že vzhledem k tektonické aktivitě se na Merkuru občas vyskytují otřesy – tedy merkurotřesení. Časem by je tam mohla zaznamenat některá z budoucích sond.

IFL Science, Nature Geoscience