Zvláštní zvlněnou krajinu Marsu možná vytvářel levitující písek

01.11.2017 - Stanislav Mihulka

I malé množství vroucí vody by na povrchu Marsu mohlo rozpohybovat spoustu písku

Co mohlo zvlnit písek na rudé planetě?

Estetická krajina rudé planety nepřestává vědce udivovat. Jak asi vznikají četné duny na povrchu Marsu, když tam není hustá atmosféra podobná té pozemské? Se zajímavým řešením přišli badatelé britské Open University.

Jan Raack a jeho kolegové tvrdí, že krajinu Marsu alespoň z části tvaruje levitující písek. Nejde přitom o nějaké sci-fi fantazie, ale o vcelku jednoduchou fyziku, která by mohla fungovat.

Vroucí voda na Marsu

Mars je dnes sice chladnou a suchou pouštní planetou, přesto se ale najdou místa, kde se občas oteplí natolik, že se tam na povrchu objeví voda. Vzhledem k velmi nízkému atmosférickému tlaku na povrchu Marsu, který představuje pouhých 0,7 procenta tlaku při povrchu Země, se voda na Marsu ihned začíná vařit.

TIP: Kde se vzaly záhadné duny na Marsu

Právě díky vařící se vodě se pohybuje i spousta písku, který jako by se vznášel. Raackův tým si vše nasimuloval ve speciálním boxu. Badatelé jasně na vlastní oči viděli, že i malá troška vody dokáže rozpohybovat velké množství písku.

IFL Science, Nature Communications