Astronomové objevili zatím nejhmotnější černou díru hvězdné velikosti v Mléčné dráze

Astronomové objevili dosud nejhmotnější hvězdnou černou díru v Mléčné dráze. Prozradila ji obíhající hvězda, která se kvůli ní při svém pohybu podivně „kymácí“.

18.04.2024 - Stanislav Mihulka

Evropská observatoř Gaia opět prokázala své kvality. Její pozorování sehrála klíčovou roli v objevu doposud neznámé černé díry hvězdné velikosti. Prozradila ji obíhající hvězda, která se kvůli ní při svém pohybu podivně „kymácí“.

Data získaná pozemními observatořemi, včetně soustavy teleskopů Very Large Telescope (VLT), kterou v Chile provozuje Evropská jižní observatoř (ESO), následně prozradila, že černá díra, která dostala označení Gaia BH3, má úctyhodnou hmotnost 33 sluncí. To z ní dělá nejhmotnější známou černou díru hvězdné velikosti v Mléčné dráze. Nejedná se o nejhmotnější černou díru v naší galaxii – tento titul náleží supermasivní černé díře Sagittarius A* ve středu Mléčné dráhy, která má asi čtyřmilionkrát větší hmotnost než Slunce. Gaia BH3 je však nejhmotnější známou černou dírou v Mléčné dráze, která vznikla zhroucením hvězdy.

Rekordní černá díra Galaxie

Nově objevená černá díra sesadila z pomyslného trůnu slavnou černou díru Cygnus X-1, jejíž hmotnost je zhruba 21 sluncí. Průměrná hmotnost objevených černých děr hvězdné velikosti v Mléčné dráze se pohybuje okolo 10 sluncí. Nově objevenou černou díru Gaia BH3 tak lze v tomto ohledu považovat za výjimečně velkou. Gaia BH3 se od nás nachází ve vzdálenosti „pouhých“ 2 000 světelných let, což z ní zároveň dělá i druhou nejbližší ze všech známých černých děr.

Pro astronomy nejsou srovnatelně hmotné černé díry hvězdné velikosti úplně neznámé. Podobně hmotné černé díry tohoto typu vědci našli i v okolních galaxiích. Podle stávajících teorií tyto masivní hvězdné černé díry vznikají kolapsem hvězd, které se skládají z jen malého množství prvků těžších než vodík a helium. Předpokládá se, že tyto hvězdy chudé na kovy ztrácejí během svého života méně hmoty, a tudíž jim zbývá více materiálu, který může po jejich zániku vytvořit velmi hmotné černé díry.

Černá díra Gaia BH3 je pro to pěkným důkazem, protože její hvězdný partner, u něhož lze předpokládat velmi podobné složení, jaké měla i původní hvězda Gaia BH3, opravdu má skutečně velmi nízkou metalicitu.