Fascinující černé díry: Která z nich je k nám nejblíže?

Černých děr známe zatím jen pár. V Mléčné dráze jich je ale nejspíš mnohem víc

20.03.2017 - Stanislav Mihulka

Černé díry jsou jako velcí žraloci vesmíru. Každý se jich bojí, přitom je dost obtížné nějakou vůbec najít. Vesmír je ohromný, černé díry jsou relativně malé, a navíc doopravdy černé, takže je těžké je vystopovat.

V centru naší Galaxie je supermasivní černá díra Sagittarius A*. Jde o monstrum o hmotnosti 4 milionů Sluncí, které je od nás vzdálené 26 tisíc světelných let. Další černé díry v Mléčné dráze mají hmotnost, která nepřekračuje 15 Sluncí.

Černá díra v Jednorožci

Asi nejznámější z nich je černá díra Cygnus X-1, vzdálená 6 tisíc světelných let. Relativně blízko, ve vzdálenosti 7 800 světelných let, je zatím nejmenším známá černá díra GRO J0422+32. Úplně nejbližší ze spolehlivě známých černých děr je ale V616 Monocerotis ze souhvězdí Jednorožce o hmotnosti 13 Sluncí, která je od nás vzdálená asi 3 tisíce světelných let.

Všechny tyto černé díry mají v těsné blízkosti hvězdu, které kradou materiál. Díky tomu jsme je objevili. Vědci ale odhadují, že v Mléčné dráze mohou být miliony skrytých černých děr, které zatím čekají na objevení. Některé z nich mohou být i docela blízko.

NASA & ESA