Fascinující černé díry: Která z nich je k nám nejblíže?

20.03.2017 - Stanislav Mihulka

Černých děr známe zatím jen pár. V Mléčné dráze jich je ale nejspíš mnohem víc

Černá díra -<p>Kolik se asi kolem nás skrývá černých děr?</p>
Černá díra -

Kolik se asi kolem nás skrývá černých děr?

Černé díry jsou jako velcí žraloci vesmíru. Každý se jich bojí, přitom je dost obtížné nějakou vůbec najít. Vesmír je ohromný, černé díry jsou relativně malé, a navíc doopravdy černé, takže je těžké je vystopovat.

V centru naší Galaxie je supermasivní černá díra Sagittarius A*. Jde o monstrum o hmotnosti 4 milionů Sluncí, které je od nás vzdálené 26 tisíc světelných let. Další černé díry v Mléčné dráze mají hmotnost, která nepřekračuje 15 Sluncí.

Černá díra v Jednorožci

Asi nejznámější z nich je černá díra Cygnus X-1, vzdálená 6 tisíc světelných let. Relativně blízko, ve vzdálenosti 7 800 světelných let, je zatím nejmenším známá černá díra GRO J0422+32. Úplně nejbližší ze spolehlivě známých černých děr je ale V616 Monocerotis ze souhvězdí Jednorožce o hmotnosti 13 Sluncí, která je od nás vzdálená asi 3 tisíce světelných let.

TIP: Může Zemi pohltit černá díra? A která se nachází nejblíže?

Všechny tyto černé díry mají v těsné blízkosti hvězdu, které kradou materiál. Díky tomu jsme je objevili. Vědci ale odhadují, že v Mléčné dráze mohou být miliony skrytých černých děr, které zatím čekají na objevení. Některé z nich mohou být i docela blízko.

• Zdroj fotografií: NASA & ESA