NASA chce na lunárním povrchu vybudovat celou síť teleskopů

V rámci programu návratu na Měsíc Artemis by na povrchu našeho souputníka mohl vzniknout teleskop Artemis-enabled Stellar Imager, který by vědcům umožnil například detailní sledování povrchu hvězd.

07.02.2024 - Stanislav Mihulka

Americká NASA hodlá v rámci programu návratu na Měsíc Artemis vybudovat na lunárním povrchu infrastrukturu nezbytnou k trvalému průzkumu a osídlení Měsíce. V rámci těchto snah by měla vzniknout stanice Lunar Gateway, čili přestupní uzel pro cesty na povrch Měsíce a spolu s ní také lunární základna Artemis Base Camp.

Odborníci rovněž počítají s tím, že by v doposud velmi klidném a nenarušeném prostředí mohla být vybudována velmi výkonná a citlivá zařízení pro pozorování vesmíru. Tým Goddardova kosmického střediska NASA navrhl v rámci programu NASA Innovative Advance Concepts (NIAC) projekt pozoruhodného lunárního teleskopu Long-Baseline Optical Imaging Interferometer (LBI).

Teleskop pro šmírování hvězd

Teleskop (nebo spíše soustava teleskopů) pro pozorování ve viditelné a ultrafialové oblasti by se měl jmenovat Artemis-enabled Stellar Imager (AeSI). Pokud by takové zařízení bylo umístěno na odvrácené straně Měsíce, mohlo by pořizovat například detailní snímky povrchu hvězd a podobné dosud nevídané věci.

Projekt teleskopu AeSI navrhl Kenneth Carpenter, který se podílí na vědecké misi Hubbleova teleskopu a teleskopu Nancy Romanové, společně s kolegy z Goddardova střediska vesmírných letů. Podle vědců americký návrat na Měsíc nabízí unikátní příležitost pro velmi přínosný výzkum. Mimo jiné se jím otevírá možnost zřízení observatoří, které by využily nepřítomnost atmosféry, rádiový klid a dlouhá období tmy.

TIP: Obří radioteleskop na odvrácené straně Měsíce? NASA se nevzdává

Teleskop AeSI by měl pracovat na podobném principu, jako například Teleskop horizontu událostí (EHT), známý především díky prvnímu snímku okolí supermasivní černé díry. Také v případě AeSI by šlo o virtuální teleskop, který by spojoval výsledky a data z pozorování několika teleskopů umístěných na lunárním povrchu. Potřebné technologie bude zapotřebí nejprve otestovat na soustavě dvou nebo tří menších teleskopů a v případě úspěchu počet zapojených zařízení postupně zvyšovat.