Oko lidstva roste: Stavba největšího teleskopu světa je již v polovině

Revoluční Extrémně velký teleskop (ELT) pro pozorování vesmíru z povrchu Země bude největším dalekohledem na světě pro viditelné světlo a infračervené záření. Výstavba tohoto obřího teleskopu je již ve své polovině.

13.07.2023 - Martin Reichman

Dalekohled ELT (Extremely Large Telescope) staví Evropská jižní observatoř (ESO) na vrcholu hory Cerro Armazones v chilské poušti Atacama. Inženýři a dělníci v současné době kompletují ocelovou konstrukci budovy, která roste doslova před očima a brzy získá typický tvar kopule.

Úspěšně pokračují také práce na zrcadlech a dalších součástech teleskopu ELT, které vyrábějí firmy v Evropě. Dalekohled ELT bude mít inovativní pětizrcadlovou optickou konstrukci, jejímž ústředním prvkem je obří hlavní zrcadlo s průměrem 39 metrů, složené ze 798 šestiúhelníkových segmentů. Více než 70 % odlitků jednotlivých zrcadel i mechanických prvků pro jejich uchycení je již vyrobeno.

Největší oko lidstva

Druhé a třetí zrcadlo konstrukce jsou také odlity a probíhá jejich leštění. Zvláště působivý je postup prací na deformovatelném čtvrtém zrcadle, jehož tvar se bude měnit tisíckrát za sekundu, aby bylo možné korigovat vady způsobené turbulencemi atmosféry. Všech šest jeho segmentů je již dokončeno a integrováno do nosné konstrukce. Připraveno je také šest laserů, které jsou klíčovou součástí systému adaptivní optiky pro ELT. Ty v současné době ESA testuje.

Vývoj a výroba všech dalších prvků potřebných k dokončení ELT včetně řídicího systému, zařízení pro montáž a uvedení teleskopu do provozu rovněž zdárně pokračuje. Také všechny čtyři vědecké přístroje, kterými bude dalekohled ELT na začátku vybaven, jsou v konečné fázi návrhu a některé z nich se již začínají vyrábět. Na Cerro Armazones nebo v jeho blízkosti byla již vybudována většina podpůrné infrastruktury pro ELT – například technická budova, která bude mimo jiné sloužit pro uložení a pokovování zrcadel, je již postavena a vybavena. V loňském roce zahájila provoz i fotovoltaická elektrárna, která bude obnovitelným zdrojem energie celého areálu ELT.

TIP: Slunce pod mikroskopem: DKIST je největším slunečním dalekohledem světa

Výstavba teleskopu ESO/ELT byla zahájena před devíti lety slavnostním položením základního kamene. V roce 2014 byl vrchol Cerro Armazones vyrovnán, aby vznikla plocha pro umístění obřího dalekohledu. Předpokládá se, že dokončení zbývajících 50 % projektu ELT proběhne podstatně rychleji než první polovina. Vědecká pozorování pomocí Extrémně velkého dalekohledu by měla být zahájena v roce 2028. Vědci by s jeho pomocí rádi nalezli odpovědi na základní otázky vesmíru a života. Očekává se, že ELT dramaticky změní pohled na vesmír a donutí nás přehodnotit představy o našem místě v něm.