Opožděný objev: NASA nejspíš omylem přehlédla důkazy o životě na Marsu

Analýza starých dat z misí Viking odhalila možné stopy po organických látkách. Zřejmě jsme tak organické látky na Marsu objevili už před čtyřiceti lety, jen jsme to nevěděli

16.07.2018 - Stanislav Mihulka

Viking 1 byl první americký lander, který se dotkl povrchu Marsu. A také první ze všech, který tam fungoval delší dobu. Před Vikingem na Mars dopadlo anebo přistálo několik sovětských sond s krátkou životností.

Landery Viking 1 a Viking 2 pátraly po životě na rudé planetě. Jejich vybavení nebylo nijak oslnivé a to samé platilo i pro výsledky mise. Lander nenašly po životě na Marsu ani stopu. Odborníci ale experimenty obou landerů v dnešní době zpochybňují.

Experimenty programu Viking

Mluví se hlavně o části experimentu, kdy lander nabral špetku zeminy, ohřál ji na 500 °C a pak v ní hledal stopy organických látek. Žádné ale nenašel, což bylo vlastně dost překvapivé - zařízení GCMS (Gas Chromatograph-Mass Spectrometer) mělo správně detekovat alespoň organické látky, které na povrch Marsu přinášejí komety a meteority.

V roce 2008 objevil americký lander Phoenix na povrchu Marsu agresivní soli chloristany, známé též jako perchloráty. A perchloráty mohly způsobit zničení stop organických látek při experimentech sond Viking. Nedávno to potvrdil robotický rover Curiosity, když našel stopy organických látek na Marsu.

TIP: Slibná stopa: Rover Curiosity nalezl na Marsu stopy organických látek

Co je ještě lepší, nová analýza starých dat misí Viking odhalila stopy možné reakce mezi chloristanem a chlorbenzenem, tedy jedné z organických molekul objevených roverem Curiosity. Vše nasvědčuje tomu, že organické látky vlastně objevily už sondy Viking, a že na Marsu jsou jednoduché organické látky na mnoha místech.