Slibná stopa: Rover Curiosity nalezl na Marsu stopy organických látek

08.06.2018 - redakce 100+1

Americký rover Curiosity nalezl na Marsu pradávné stopy po organických látkách a odhalil sezonní výkyvy hodnot metanu v atmosféře rudé planety

Odborníci se shodují, že objev je významným krokem v hledání minulého či současného života na Marsu, ačkoli ho zatím nedokazuje. Nález organických látek, které jsou považovány za stavební kameny života, je totiž možné vysvětlit geologickými procesy.

„Pravděpodobnost, že se během budoucích misí najdou známky dávného života, pokud tam život byl, se tím zvýšila,“ uvedl Ashwin Vasavada z JPL amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír.

Aktuální nález organických látek není první, který si rover Curiosity připsal, obdobný úspěch si připsal už v roce 2014. Oba objevy bohužel spojuje fakt, že ani v jednom případě vědci neznají zdroj nalezených látek.

Curiosity také zjistil, že v průběhu času se zvyšoval a snižoval obsah metanu v atmosféře Marsu. Vědci nevylučují, že změny hodnot měly biologický zdroj, potvrdit to ale nemohou. Většina metanu v atmosféře Země pochází z rostlinného a živočišného života.

TIP: Astronomové objevili základní ingredienci života 400 světelných let od Země

V reakci na nadějný nález vědci hovoří o tom, že ke zjištění, zda organismy, například ve formě bakterií, na Marsu v minulosti skutečně žily, je nutné vyslat na planetu ještě lepší robotické zařízení. Jako nejlepší možnost pak zmiňují dopravení vzorků přímo na Zemi.

NASA, Science, ČTK