Astronomové objevili základní ingredienci života 400 světelných let od Země

09.06.2017 - Martin Reichman

Vědcům se podařilo na mladé hvězdě objevit známky chemikálie, která je považována za jeden ze základních stavebních kamenů života

Methylisokyanát v okolí mladé hvězdy podobné Slunci -<p>Snímek zachycuje působivou oblast s probíhajícím vývojem nových hvězd, kde byl methylisokyanát detekován. Ve výřezu je znázorněna struktura molekuly methylisokyanátu.</p>
Methylisokyanát v okolí mladé hvězdy podobné Slunci -

Dva týmy astronomů využili výkonu radioteleskopu ALMA k detekci složité probiotické organické molekuly methylisokyanátu, ve vícenásobném hvězdném systému IRAS 16293-2422. Objevená chemikálie je považována za jeden ze základních stavebních kamenů života. Tuto prebiotickou molekulu se u protohvězd slunečního typu, jejichž vývoj vede k systémům podobným Sluneční soustavě, podařilo pozorovat vůbec poprvé

Nezaměnitelné chemické otisky vědci objevili v teplé husté vnitřní oblasti prachoplynného kokonu obklopujícího mladé hvězdy v nejranější fázi vývoje.

Složitá organická molekula je z pohledu astrochemie tvořena minimálně šesti atomy, přičemž alespoň jeden je uhlík. Methylisokyanát (CH3NCO) obsahuje atomy uhlíku, vodíku, dusíku a kyslíku. Tato velmi toxická látka byla hlavní příčinou smrti tisíců lidí při průmyslové katastrofě v indickém městě Bhopal v roce 1984.

Biologický základ života

IRAS 16293-2422 je vícenásobný hvězdný systém velmi mladých hvězd, který se nachází asi 400 světelných let od nás. Leží v rozsáhlé oblasti s probíhajícím vznikem hvězd Rho Ophiuchi a na obloze ho nalezneme v souhvězdí Hadonoše. Nové výsledky ukazují, že metylisokyanát v plynném stavu se nachází kolem všech těchto mladých hvězd.

„Tento hvězdný systém nás nepřestává překvapovat. Poté, co zde byly objeveny cukry, se nám v něm nyní podařilo nalézt také methylisokyanát. Tato skupina organických molekul se zapojuje do syntézy peptidů a aminokyselin, které, ve formě proteinů, představují biologický základ života, jak ho známe,“ vysvětlují Niels Ligterink a Audrey Coutens, kteří se na objevu podíleli.

• Zdroj fotografií: ESO/Digitized Sky Survey 2/L. Calçada