Paleontologové objevili v Maroku fosilie dvou doposud neznámých dinosaurů

Zatímco v Severní Americe věk velkých dinosaurů zřejmě skomíral, v severní Africe dinosauří populace vzkvétala až do ničivého dopadu planetky Chicxulub.

30.08.2023 - Stanislav Mihulka

Na sklonku období křídy prosperovala na území dnešního Maroka pestrá směsice fauny. Potvrzují to i nedávné paleontologické nálezy v blízkém okolí metropole Casablancy, kde paleontologové objevili fosilie hned dvou doposud neznámých druhů abelisauridů – dravých zástupců čeledi Abelisauridae.

Šlo o blízké příbuzné tyranosauridů, známých hlavně ze Severní Ameriky – dalo by se říct, že abelisauridé byli vlastně jejich poměrně věrnými protějšky. Vyznačovali se krátkou lebkou „buldočího“ vzhledu a předními končetinami ještě menšími, než měli tyranosauridi. Nálezy podle paleontologů potvrzují, že na samotném konci křídy (před 66 miliony let) se v oblasti dnešního Maroka vyskytovaly nejméně tři různé druhy abelisauridů.

Pestrá fauna konce křídy

Jak uvádí Nick Longrich z britské Univerzity v Bathu, ve studii zveřejněné odborným časopisem Cretaceous Research, jeden z nově nalezených dinosauřích druhů byl objeven u Sidi Daoui. Jde o kost z nohy predátora, který na délku měřil asi 2,5 metru. Z druhého druhu byla poblíž Sidi Chennane nalezena holenní kost. Tento abelisaurid mohl podle vědců měřit zhruba 5 metrů.

Pestrost tehdejší fauny dokládá i skutečnost, že oba zmínění abelisauridi žili v oblasti společně s dalším, podstatně větším abelisauridem druhu Chenanisaurus barbaricus. Ten měřil asi 7-8 metrů a určitě mohl menší abelisauridy ohrozit. Jak se ale zdá, každý z těchto druhů si našel své místo v tehdejším ekosystému.

„Zatímco T. rex dominoval jako obří predátor v Severní Americe, abelisauři si nárokovali pozici vrcholových predátorů v severní Africe,“ poznamenává Nour-Eddine Jalil, profesor z marakéšské Cadi Ayyad University, který se je autorem studie.

University of Bath
(ilustrace: University of Bath, CC BY 4.0)

Okolí dnešní Casablancy bylo v době dinosaurů mořským dnem a zdejší vody obývali plesiosauři, mosasauři nebo třeba žraloci. Počet fosilií dinosaurů a hlavně jejich pestrost proto vědce překvapila. Místo aby vědci nacházeli fosilní doklady omezeného počtu druhů, objevují doposud neznámé druhy, což ukazuje na neuvěřitelnou druhovou pestrost v této oblasti.

TIP: Objev plesiosarů na Sahaře potvrzuje, že se tito ještěři nebáli ani sladké vody

Podle části odborníků se v době těsně před dopadem ničivé planetky Chicxulub věk velkých dinosaurů stejně chýlil ke svému konci. Naznačují to alespoň paleontologické nálezy v Severní Americe, které podle vědců dokládají klesající diverzitu. Dinosauří populace v severní části dnešní Afriky ale zdá se naopak vzkvétala až do samého konce věku dinosaurů.

Vzestup a pád dinosaurů

• Před 235 miliony let – Dinosauři vznikají v druhohorním období trias jako malí tvorové o velikosti králíka až psa.
  • Před 200 miliony let – Při velkém vymírání na konci triasu mizí většina plazích konkurentů tehdy ještě mladých dinosaurů, kteří poté ovládnou souše celé planety v následující juře a křídě.
  • Před 180 miliony let – Na počátku jurského období se ve stínu již vládnoucích dinosaurů objevují první primitivní savci.
  • Před 160 miliony let – Z opeřených dinosaurů se vyvíjejí první ptáci.
  • Před 150 miliony let – Objevují se největší suchozemští tvorové všech dob – gigantičtí sauropodi dosahující délky přes 40 m a hmotnosti více než 80 t.
  • Před 95 miliony let – Největší rozkvět dinosaurů. V této době žije menší býložravý druh také na území Čech.
  • Před 66 miliony let – Do současného Mexického zálivu dopadá 10km planetka, několik menších jich ve stejné době zřejmě rozrývá zemský povrch i jinde. Dinosauři vymírají.