Úspěšní ptačí transvestité: Co získávají, když se vydávají za samičky?

Někteří draví ptáci jsou vychytralejší, než by si člověk běžně dokázal představit: aby se vyhnuli střetům se svými soupeři, chovají se jako samice

16.10.2017 - Zuzana Teličková

„Přetvařování se“ a vydávání za samičku bylo již dříve pozorováno u jespáka bojovného (Philomachus pugnax) a nyní jej vědci zaznamenali také u samců motáka pochopa (Circus aeruginosus). Někteří z pozorovaných motáků zjevně nestojí o účast v bojích o samice či teritorium a snaží se partnerku získat lstí.

Podle vedoucí studie bioložky Audrey Sternalskiové se jim to daří docela dobře. Svým „samičím“ vzezřením a chováním zmatou ostatní samce tak, že je nepovažují za protivníky. Bez zbytečného krveprolití si pak v klidu vybudují teritorium a najdou si samici k páření.

Ptačí transvestité

Ze studie vyplývá, že samičí mimikry si osvojí až 40 % pohlavně dospělých samců, kteří jejich výhod využívají po celý život. Sternalskiová spolu s kolegy vyzkoušela tuto teorii na několika skupinách motáků. Umístila do jejich blízkosti makety samic, typických samců a samců se samičími mimikry a pozorovala, jak se k nim budou ptáci chovat.

Typičtí samci se chovali agresivně vůči napodobeninám typických samců, avšak mírumilovněji přistupovali k maketám samců se samičími mimikry. Naproti tomu samci se samičími mimikry tolerovali makety obou typů samců a agresivitu namířili na makety samic.

TIP: Chobotnice se maskují tak, že na sebe upoutávají pozornost

„Tito samci nejenže vypadají jako samice, ale také se chovají jako samice bránící okolí hnízda,“ vysvětluje Sternalskiová. Podobné mimikry byly pozorovány také u některých druhů ryb, plazů a hmyzu a vyskytují se především tam, kde mezi sebou samci hodně bojují.