Astronomové varují: Satelity Starlink poškozují tisíce snímků z vesmíru

21.01.2022 - Stanislav Mihulka

V současné době obíhá Zemi téměř 1 800 satelitů Starlink. To přidělává vrásky astronomům a dalším vědcům, kteří jsou z rostoucího počtu satelitů znepokojeni – putující „vláčky“ jim stále častěji poškozují snímky a ohrožují výzkum vesmíru.

<p>Šmouha od satelitu Starlink, která znehodnotila snímek Galaxie v Andromedě.</p>

Šmouha od satelitu Starlink, která znehodnotila snímek Galaxie v Andromedě.

Společnost SpaceX vypouští do vesmíru stále více satelitů pro přenos internetu. Nad našimi hlavami postupně roste konstelace Starlink, která momentálně zahrnuje okolo 1 800 satelitů. Na rozdíl od tradičních komunikačních družic, které bývají tisíce kilometrů vysoko, aby měly výhled na co největší část planety, krouží satelity Starlink ve výšce zhruba 550 kilometrů nad Zemí. Aby pokryly celou planetu, musí jich být tisíce. Během pěti let by jich mělo být asi dvanáct tisíc. To přidělává vrásky astronomům a dalším vědcům, kteří jsou z rostoucího počtu satelitů znepokojeni – putující „vláčky“ jim stále častěji poškozují snímky a ohrožují výzkum vesmíru.

Przemek Mróz z Varšavské univerzity a jeho spolupracovníci nedávno zjišťovali, jak satelity Starlink ovlivňují práci astronomů. Prostudovali proto snímky, které pořídilo zařízení Zwicky Transient Facility (ZTF), provozované americkou observatoří Palomar poblíž San Diega. ZTF snímá každé dva dny celou oblohu a katalogizuje všechno, co se nějakým způsobem na obloze změnilo.

Šmouhy na snímcích vesmíru

Vědci spočítali, že mezi listopadem 2019 a zářím 2021 zařízení Zwicky Transient Facility na snímcích zachytilo 5 301 šmouh, způsobených průletem satelity Starlink. Tyto šmouhy se přitom nejčastěji vyskytují na snímcích pořízených za úsvitu a za soumraku, které jsou důležité pro objevy blízkozemních planetek, pozorovaných na obloze v blízkosti Slunce.

TIP: Proč je plánovaná mobilní síť na Měsíci špatnou zprávou pro (některé) vědce?

Mróz varuje, že nárůst počtu narušených snímků oblohy je již nyní enormní. V roce 2019 bylo průletem Starlinků poškozeno asi 0,5 % snímků pořízených za úsvitu nebo soumraku. V současné době jde zhruba o 20 % takových snímků. Vedle poškozených snímků panuje také obava z možných srážek na rušné orbitě. U OSN si kvůli hrozící kolizi se svou orbitální stanicí loni stěžovala například Čína, v minulosti se Starlinkům musel vyhýbat evropský satelit Aeolus. SpaceX přitom plánují, že v roce 2027 vzroste počet satelitů Starlink na 12 tisíc. Nejspíš si není těžké představit, jak to bude na obloze vypadat.