Proč je plánovaná mobilní síť na Měsíci špatnou zprávou pro (některé) vědce?

Na Měsíci má do roku 2024 vyrůst mobilní síť. Pro část vědecké obce to ale není dobrá zpráva…

29.12.2020 - Martin Reichman

Společnost Nokia získala grant ve výši 14 milionů dolarů na vývoj vůbec první mobilní sítě na Měsíci. Plánovaná 4G/LTE síť (a později 5G) má usnadnit obyvatelnost Měsíce a poskytovat komunikační prostředky pro lunární rovery a lunární navigační systémy, zejména s ohledem na projekt Artemis. Plány na vybudování mobilní sítě na Měsíci ale přidělávají vrásky mnoha vědcům. Nokia je přitom jen jedním ze čtrnácti technologických společností, se kterými NASA v této oblasti spolupracuje. Největším problémem bude měsíční mobilní síť pro vědce, kteří využívají pozemní radioteleskopy.

Internet na Měsíci

Observatoře, které využívají radioteleskopy, obvykle vznikají v těch nejodlehlejších koutech Země. Má to pochopitelně svůj velmi praktický důvod – vědci se tak snaží v co největší možné míře eliminovat vysokofrekvenční rušení, produkované dnes především mobilními sítěmi, ale i dalšími běžně používanými zařízeními. Například 76metrový radioteleskop Lovell, který se nachází na nejstarší observatoři na světě Jodrell Bank, dokáže detekovat mobilní signál až z dalekého Marsu. Případná mobilní síť na Měsíci by tak mohla z velké části omezit používání nejen Lovellu ale i dalších pozemních radioteleskopů.

TIP: Přistání na Měsíci: NASA ukázala na landery od tří soukromých společností

Zapojení soukromých společností do vesmírných technologiích je dnes běžnou rutinou. Značnou pozornost vědecké obce vzbudil například projekt satelitů Starlink, jejichž „vláčky“ vědcům omezovaly vesmírná pozorování. Nedávná studie organizace SKA, která se zabývá vývojem nových generací radioteleskopů ukázala, že citlivost pozemních radioteleskopů by projekt Starlink (po svém úplném dokončení) mohl omezit až o 70 %. Vědci proto volají po urychleném přijetí předpisů, které by rostoucímu počtu vesmírných technologií, nastavily jasná pravidla chránící pozemní astronomii.