Kdo poletí na Měsíc? NASA shání nové astronauty

14.02.2020 - Stanislav Mihulka

<p>Občané Spojených států s dostatečným vzděláním, zkušenostmi a fyzičkou mají možnost letět na Měsíc.</p>

Kdo by nechtěl udělat malý krůček, který bude velkým skokem pro lidstvo? Příznivci vesmírných letů teď mají velmi zajímavou příležitost. NASA shání nové astronauty do programu Artemis. Vybraní uchazeči dostanou šanci, aby se podíleli na návratu lidstva na Měsíc, po neuvěřitelných padesáti letech.

Za hranice lidského poznání

Pro našince má výzva NASA bohužel několik nepříjemných omezení – budoucí astronauté musí být občany Spojených států. Dalším požadavkem je vysokoškolské vzdělání v přírodovědném či technickém oboru anebo certifikát pilota. Uchazeč by měl alespoň dva roky odborně působit v svém oboru, případně mít nalétáno nejméně tisíc hodin v kokpitu tryskového letounu, v případě pilotů.

Lidé, kteří splňují tyto podmínky, se mohou přihlásit letos mezi 2. a 31. březnem. Součástí přihlášení do programu je dvouhodinový online test, a také test fyzické zdatnosti, který odpovídá nárokům NASA pro posádky dlouhodobých vesmírných letů. NASA vyzvala všechny způsobilé Američany, aby zvážili tuto výzvu posunout hranice lidského poznaní.

TIP: NASA se vrátí na Měsíc. Co tam ale astronauté budou dělat?

Vybraní Američané zahájí výcvik v roce 2021. Zřejmě se budou nejprve podílet na misích pro Mezinárodní vesmírnou stanici ISS. Po roce 2024 by měli vyrazit na Měsíc v programu Artemis. NASA plánují na konci dvacátých let spustit dlouhodobý průzkum Měsíce a také rozběhnout přípravy pro ještě náročnější průzkum Marsu.