NASA se vrátí na Měsíc. Co tam ale astronauté budou dělat?

Američané nejprve na Měsíci prověří nové technologie a pak se hodlají podílet na založení trvalejšího osídlení s lidskou posádkou

26.07.2019 - Stanislav Mihulka

Padesát let po přistání amerických astronautů na Měsíci se NASA podle všeho konečně rozhodla, že se tam vrátí. Zatím ale stále zůstává záhadou, čím se tam vlastně Američané budou zabývat. Představitelé NASA tvrdí, že by první let jejich astronautů na Lunu rozhodně neměl být jenom efektní demonstrační misí.

Jízdní řád už NASA zveřejnila. Američané by měli přistát na Měsíci v roce 2024, což je docela brzy. Už dnes je víceméně jasné, že zamíří na jižní pól naší oběžnice. Lidé tam ještě nebyli a odborníky dráždí zdroje vody, které by se tam měly nacházet. Dlouhodobým cílem NASA na Měsíci je dosáhnout spolupráce se soukromými společnostmi i dalšími státy světa, a díky tomu zřídit trvalejší osídlení lidskou posádkou na Měsíci. Je to dávný sen celého lidstva.

Program Artemis

První pilotovaná mise NASA na Měsíc v jednadvacátém století, mise programu Artemis, bude nicméně krátká, jen na pár dní. Jejím hlavním úkolem bude důkladně prověřit klíčové technologie, tedy především těžkou nosnou raketu, kosmickou loď pro let k Měsíci a zpět, stanici na oběžné dráze kolem Měsíce a nové měsíční skafandry.

TIP: NASA znovu obrací svůj pohled k Měsíci. Plánuje výcvikové kempy a kolonie

Nová generace lunárních astronautů NASA bude vycvičena pro celou řadu vědeckých postupů a experimentů, podobně jako týmy programu Apollo. Robotické sondy a rovery jsou sice velmi šikovné, jejich vědecké výkony se ale stále ještě nedají srovnat s tím, co zvládnou lidští průzkumníci. Podle odborníků lidé například excelují v dobrých a rychlých rozhodnutích v kritických situacích.

Rick Guidice/NASA